BB-väskan: Facit

 
Det är många som visar sina BB-väskor, men vad kom egentligen till användning?
Ni kan se min BB-väska-vlogg på Youtube eller här på bloggen. Facit kommer här i skriftlig form.
Ska försöka nämna sakerna i samma ordning som i videon, men uppdelat i olika listor.
 
Must haves
· Telefon, laddare, hörlurar.
· Körkort / ID.
· Babyskydd till hemfärd.
· Tandborse, tandkräm.
· Ombyte till mamma och bebis.
 
Lät bli att ta med
· Babynest - Kom fram till att det kändes onödigt. luna sov på mig eller i sin "säng".
· "Ett bra magasin" - Tog med mig Harry Potter & The Philosopher's Stone istället, och ja, jag läste den.
· Högtalare - Kändes helt onödigt. 
· Första gosedjuret - Glömde. Kim tog med det dagen efter, mest för syns skull.
 
Detta hade kunnat stanna hemma
· Vattenflaska och sugrör - Fick ett glas med sugrör utan att ens be om det där, som Kim "matade" mig med.
· Nappar - Helt onödigt. Luna tar fortfarande inte napp.
· Tuggummi - Folk sa att det var bra att ha. Jag behövde det inte.
· Mystofflor - Tänkte att jag skulle frysa om fötterna. Nope. Var så varm att jag inte ens hade sockar.
· Bebispyjamas - Helt onödigt. Orkade inte byta kläder på Luna för att det råkade bli natt.
· T-shirt - Bodde i kimonon. Hade jag behövt ett ombyte hade Kim bara kunnat åka hem och hämta.
· Trosor - Slängde med ett par i förbifarten, men jag ville bara ha sjukhusets fula nätshorts när jag var där.
 
 
Detta kom till användning
· Notebook och penna - under förlossningsdagen fanns ingen som helst tid till att anteckna, men dagen efter passade jag på att skriva ner så kortfattat som möjligt hela händelseförloppet innan, under och efter förlossningen, vilket var väldigt bra när jag två månader senare skrev min förlossningsberättelse.
· Lipbalm - Behövdes inte under förlossningen, men var bra att ha med till senare. Måste alltid ha lipbalm efter jag borstar tänderna!
· Hårsnodd - Hade inte uppsatt hår när jag åkte in, så det var något av det första jag bad Kim göra när vi kom dit.
· Alvedon - Fanns självklart på sjukhuset, men morgonen efter förlossningen fick jag enorma eftervärkar och då var jag glad att jag hade själv. Annars tog jag också när sköterskorna erbjöd.
· Amningsnappar - Mina barn tycker tydligen inte att mina bröstvårtor duger. Försöker då och då att amma utan men det går inte, de hittar inte.
· Filt - I babyskyddet till hemfärden. Den andra vi hade med oss behövdes inte, men var trevlig att ha för att göra hennes "säng" mer personlig.
· Kamera - Tog dock inte lika mycket bilder som när Ivy föddes tyvärr. Laddare behövdes inte då mitt kamerabatteri håller hur länge som helst.
· Ansiktsrengöring, moisturizer, deo, hårborste - Borstade håret en gång, sedan flätade jag det och lät det vara så hela BB-vistelsen.
 
På väg in och på väg hem 
 
Kläder:
· Amningsbh:ar - Yas! Däremot var en av dem jag hade med mig helt värdelös för den har bara ett hål för bröstvårtan som inte alls synkar med min egen och funkar inte riktigt med amningsnappen.
· Kimono - Efter att jag ditchade sjukhusrocken var denna guld. Jättebra att amma i!
· Elefantbyxor och (gravid)leggings - Bodde i elefantbyxorna, leggingsen var bra att byta om till efter sista duschen innan hemgång.
 
Bebiskläder
· Body + byxor x 3 - Behövde bara använda två bodysar och ett par byxor, så hade inte behövt det tredje ombytet.
· Små tunna bebisvantar. 
 
· Snacks - Visst kan man köpa det sen, eller i vissa fall på plats, men jag är så glad att jag hade med mig från början. Hade choklad och Dr Pepper. Glömde dock linschips, så det fick Kim komma med dagen efter because  c r a v i n g s !
· Fryst mango - Ni vet inte hur gott det var efter förlossningen.
 
 
I valet och kvalet (användes lite eller inte alls, men bra att ha)
· Purelan bröstvårtekräm - Jag är osäker på om jag behövde använda denna, men tror inte det. I vilket fall kändes det bra att den fanns ifall att.
· Babyolja - Bra emellanåt när man som jag bara använder tvättlappar och vatten.
· Bindor - Fanns på sjukhuset free of charge. Såna enorma, och jag föredrog dem.
· Vetekudde - Eftersom jag redan packat ner den, tog jag en annan när jag började få värkar hemma som också fick följa med till sjukhuset. Det var dock bra att jag hade en extra, för när vattnet gick blev den helt förstörd. Annars fanns det dock på sjukhuset.
· Bebiskofta - Till hemfärden. Behövdes inte den 2:a september, filt räckte. Men det hade ju kunnat vara iskallt.
· Sockar - Var som sagt barfota pga varm, men det är ju svårt att veta innan.
 
Och det var det! Något jag saknade? Det ska vara linschipsen första kvällen, annars inget.
Hoppas det var intressant för någon i alla fall.




Lämna gärna en kommentar:
OBS! Om en inte har något snällt att säga är det bättre att hålla käften, puss.

Namn:
Stammis?

E-mail (bara jag ser):


URL (så att jag kan hälsa på hos dig):


Skriv en rad eller två...


Trackback