Några sista ord från en gravid bitterfi**a

Foto 1: Beatrice Jonsson / Foto 2: Stina Sjölund
 
Sista inlägget om graviditeten vecka för vecka är här: vecka 37 - 40.

Augusti 2019: Vecka 37
Var förkyld och helt energilös, och på grund av det väldigt rädd att förlossningen skulle starta redan nu. Hade två gravidfotograferingar. Japp, två stycken. En kompis kompis som är hobbyfotograf tog superfina bilder på mig vid havet, och en bekant ville ställa upp för kul. Så det blev två fotograferingar. En på förmiddagen och en på kvällen. Var helt slut efter den dagen.
 
 
Vecka 38
Graviditeten räknas nu som fullgången, och det var i denna vecka (37+6) som Ivy föddes.
Hade mitt näst sista barnmorskebesök och allt såg bra ut.
Och även om jag inte födde denna vecka så hade jag åtminstone en känning per dag, mestadels milda sammandragningar, typ som mensvärk.
Packade också BB-väskan på riktigt. Från lådan, till skötväskan. Finns att beskåda i en vlogg.
 
 
Vecka 39
"Wow, jag har aldrig varit gravid så här länge förut."
Och nu är det tungt på riktigt. Hade ont i bäckenbotten när jag gick, att ta sig upp från golvet på egen hand var det inte talan om, och så svullnade mina fötter upp  o r d e n t l i g t  som från ingenstans. Kunde bara ha mina annars för stora glitterslides.
Och bara för att Ivy föddes i vecka 38 kändes det som att jag redan gått över tiden, tänk då om jag skulle gå över på riktigt.
 
 
Vecka 40
Sista veckan, tack och lov! Fast det visste jag ju inte då. Var bara less och hoppades på att det skulle hända vilken dag som helst, och varje dag det inte hände blev jag bara mer och mer bitter.
"Kommer inte få föda alls, bebis kommer inte komma ut."
Tog en promenad på 7 km med en kompis i ren desperation, haha.
Och fötterna blev värre. Det gjorde typ ont. Även händerna hade blivit svullna nu.
Magen stenhård, sammandragningar varje dag, svettas, svårt att sova. Var tvungen att ha ett stort gosedjur som kudde, annars vaknade jag mitt i natten av halsbränna. Ja, ville bara gråta.
 
Hade mitt sista besök hos barnmorskan. Vi bokade in ett till besök 5 september, och sedan en bedömning för igångsättning den 12 september och jag kände mig bara uppgiven vid tanken.
 
Men så fyra dagar senare (2/9) var hon här. Ivys Lillasyster 



▾ Camilla säger:

I slutet av en graviditet (och lite här och nu tills man hittat balansen i den nya tillvaron med en ny liten person) är det helt okej att vara lite utav en bitterfi**a. Det ordet tror jag inte fanns när jag väntade Twiggy men jag var ingen rolig person i slutet och då var hon så ändå snäll och "ploppade ut" två veckor för tidigt!

Låt det nu ta den tid det tar att hitta rytmen i det nya. Ta en dag i taget, ingen idé att ha några stora planer eller tankar för det blir ändå sällan och aldrig som man tänkt, haha... ;)

Njut av varandra och dagarna. Du klarar det här galant tjejen! Kram <3

2019-10-01 ✖ 17:06:22

Lämna gärna en kommentar:
OBS! Om en inte har något snällt att säga är det bättre att hålla käften, puss.

Namn:
Stammis?

E-mail (bara jag ser):


URL (så att jag kan hälsa på hos dig):


Skriv en rad eller två...


Trackback