All monsters are human

Jag är rädd. Skolmorden i Trollhättan. Hot mot minst sju andra skolor idag. Menar ni allvar, är ni bara troll som gömmer er bakom en skärm eller vill ni slippa skolan en dag? Vi kan tyvärr inte chansa. Det är allvar.
 
Jag har tänkt en del på skolskjutningar i år. Förmodligen i samband med att jag såg avsnittet S03E16 With Tired Eyes, Tired Minds, Tired Souls, We Slept av One Tree Hill (där det var en skolskjutning), kanske för att jag drömt hemska drömmar där jag haft tunga vapen riktade mot mig i mitt eget hem och sedan vaknat i panik och tårar. Det spelar ingen roll. Jag är rädd.
Ibland fantiserar jag om att bo i USA, men så tänker jag på att alla skolskjutningar som ägt rum och på att jag inte vill lämna Ivy på skolan med rädsla för att något sånt ska hända varje dag. Och så tänker jag att det är tur att vi bor i Sverige, för här slipper jag den rädslan. Men inte längre. Vi må ha strikta lagar mot skjutvapen, men det stoppar uppenbarligen inte en mördare. Hen hittar andra vapen. Det går inte att vara naiv längre. Det känns som att ingen plats i världen är tillräckligt säker.

De börjar ifrågasätta säkerheten på skolan, men egentligen, ingen skola jag någonsin har klivit in i har haft någon "säkerhet". Det är bara att kliva in och känna sig välkommen. Skolan ska vara en trygg plats, men ska vi verkligen börja behöva ha metalldetektorer som på flygplatser för att den ska kännas trygg? Ska föräldrar i fortsättningen behöva vara rädda då de lämnar sina barn i skolan?

Jag satt och läste om det hemska i natt. Jag kan inte ens föreställa mig rädslan barnen kände då de var tvungna att bevittna och vara med om det här. Inget barn - eller vuxen - förtjänar det. Jag förstår inte hur en människa kan göra något sådant.

Jag är rädd. 
För mig själv, för Ivy och för alla andra.



▾ Ida D säger:

Helt obeskrivligt vidrigt och hemskt. Förstår inte hur en ska förhålla sig till det.. I Finland låses dörrarna under lektionstid, men tror inte det räcker.. Människor hittar nog på alla möjliga sätt ändå om de nu vill.. Fyfan.
En gång när jag jobbade så var det ett hot som de hittat på nätet så vi fick lov att bli där i skolan, fy vad obehagligt det var..

Ja, det är nog trauman de bär med sig hela livet tyvärr.. fy helvete. Usch

Svar: Ja... det kan ju lika gärna vara en elev på skolan som får för sig något. Usch, förtår det D: Hemska saker som händer en är svåra att komma över helt...
Ida ☯ the sky under the sea

2015-10-23 ✖ 22:37:41
http://idreaido.blogg.se/
▾ Mirano säger:

Det är så fruktansvärt obehagligt, det som hände. Jag förstår inte hur någon kan tycka att det är en bra idé att ta sig in på en skola och attackera och mörda små oskyldiga barn? Vad motiverar en till att göra något sådant? Hur? Jag mår fan illa.

Sen har jag tre systersöner som är mulatter (deras pappa har sina rötter i Colombia) och jag står inte ut med tanken på vad som skulle kunna hända med dem utifall någon jävel får för sig att göra samma sak på någon av skolorna här i Borlänge. För tänk om.. :(

Fan.

Svar: Nej, inte jag heller. Det går helt bortom mitt förstånd. - - - Nä usch... förstår din rädsla. För det går inte att lova att det inte händer igen, och det kan hända vart som helst... Får bara hoppas att ingen annan är så dum i huvudet D:
Ida ☯ the sky under the sea

2015-10-24 ✖ 11:29:56
http://miranodesign.blogg.se/
▾ Mirano säger:

Jag insåg nu att mulatt kanske är ett skällsord? Tror inte att det är det? Jag kan fan inte tänka klart just nu.. >_<

Svar: Jag vet faktiskt inte om det är ett skällsord....
Ida ☯ the sky under the sea

2015-10-24 ✖ 11:31:50
http://miranodesign.blogg.se/
▾ sandra säger:

Usch ja så hemskt. Förstå mitt obehag imorse när jag mötte en typ i grön millitärdräkt med diverse märken på och hjälm...

Svar: Åh... ja, läskigt D:
Ida ☯ the sky under the sea

2015-10-24 ✖ 15:54:43
http://www.sandramusic.spotlife.se
▾ Daniella 🌙 säger:

På alla skolor jag har gått på har jag bara kunnat gå rakt in. Inga passerkort eller koder att komma ihåg mer än till egna skåpet.

Svar: Nä precis, samma här! Och det har typ känts självklart att det ska vara så...
Ida ☯ the sky under the sea

2015-10-25 ✖ 08:57:00
http://vapenbroder.blogg.se/
▾ Linnea säger:

Det är så, så obehagligt usch.

2015-10-25 ✖ 13:39:05
http://thelinneajson.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
OBS! Om en inte har något snällt att säga är det bättre att hålla käften, puss.

Namn:
Stammis?

E-mail (bara jag ser):


URL (så att jag kan hälsa på hos dig):


Skriv en rad eller två...


Trackback