Bra Instagram-konton


Jag vill tipsa om tre Instagram-konton som jag tycker är bra, intressanta och läsvärda. Instagram handlar ju framför allt om bilder, men i det här fallet är det som står skrivet det viktiga.

@HUMANSOFNY
Humans of New York är ett väldigt fint konto tycker jag. Bilderna är street-foton av en (eller ibland två) New York-bor och i texten följer en liten berättelse ur personens liv. Ibland korta, ibland långa. Sorgliga eller lyckliga. Dåtid eller nutid. Det är väldigt intressant, eftersom det bevisar att varje individ bär på en unik livshistoria, stor som liten. Alla har något att berätta.

@KLASSHAT
Baserat på inskickade berättelser och erfarenheter av att växa upp eller leva med dålig ekonomi, att behöva vända på varenda krona. Om klasshat, fördomar och folk som tar för givet att alla har råd. Ett viktigt konto bland trångsynthet och vardagslyxande. I medel- och överklassen tar många så mycket för givet, allt från julklappar och utlandsresor till riktig mat för dagen som om deras verklighet matchar alla andras, och tänka "de som är fattiga är dumma och får skylla sig själva". Ögonöppnare och mycket "feels", ibland även lite igenkänning (vet inte riktigt vart jag ska placera mig själv, men skulle säga att min familj var nedre medelklass under min upppväxt, kanske övre arbetarklass i perioder?).

@HORSTIGMAT
Baserat på inckickade berättelser och erfarenheter av sexarbetare, och de fördomar deras yrke ofta innebär. Jag vet inte varför eller hur, men jag kan inte minnas att jag någonsin sett ner på sexarbete, mer än då jag förlitat mig på bilden som samhället målat upp för en (att bara de som mår dåligt eller är outbildade skulle överväga att bli prostituerad eller strippa). Den bilden kom jag dock att riva sönder någon gång i tonåren, och jag tycker att prostitution borde vara lagligt (om man är över 18). Jag tänker inte motivera mig vidare eftersom det förmodligen skulle behöva ett eget inlägg, utan säger bara: Följ. Varesig du ser snett på sexarbete, stöttar det eller bara är intresserad av andras åsikter och erfarenheter inom detta område.
 

Ber om ursäkt in advance för att jag är sämst på att uttrycka och motivera mig ibland, haha. Det jag vill få ut är att dessa konton är värda att följa. Punkt.



▾ ♫♪ sandra - en musikblogg säger:

åh vilka bra tips, tack!
måste själv tipsa om kontot kvinnohat, har lärt mig så mycket om feminism av det kontot

Svar: Känner igen det kontot! Ska kolla upp det igen! Följer även Kvinnokarriär, fetkvinna och något till jättebra konto.
Ida ☯ the sky under the sea

2015-01-30 ✖ 10:54:09
http://www.sandramusic.spotlife.se
▾ Anna Röd - ★ Nörd & Filmskapare ★ säger:

Bra tips! Bilden från klasshat har jag sett mycket av, just livet inom jordbruket, huva va de får ta. Horstigmat hade jag inte hört om, verkar sjukt intressant.

Svar: Ja! Känner ofta "Jag skulle aldrig palla", men de får lov och de gör det sjukt bra! Ja, det är mycket intressant, för oftast så hamnar sex-yrken i skymundan eftersom det är lite tabu.
Ida ☯ the sky under the sea

2015-01-30 ✖ 14:36:18
http://www.xn--annard-0xa.se
▾ natalia säger:

Ska kolla in kontona :)

Svar: Ja visst ska man få unna sig en pizza ibland :D Men inte idag ;)

2015-01-30 ✖ 15:35:14
http://nattis98.bloggplatsen.se
▾ FrökenTV, bloggen om tv och film säger:

HUMANSOFNY måste jag kolla in.

2015-01-30 ✖ 15:57:05
http://efji.blogg.se/
▾ MartinaOlsson säger:

Hej!
Jag har just nu en tävling där du kan vinna ett presentkort på 75kr hos parfymklick som
säljer parfym, kroppsvård, hudvård, hårvård och smink. Var gärna med och delta! :)
http://martinaolsson.myshowroom.se/48361/tavling-vinn-presentkort-hos-parfym-klick/

2015-01-30 ✖ 16:49:36
http://martinaolsson.myshowroom.se
▾ Henrietta Nylund säger:

Humans of new york finns ju även på facebook och är superpopulärt där, brukar följa med vad dom lägger upp där på FB :)

Svar: Har sett det, men jag gillar inte Facebook ^^ Självklart bra att de är på flera plattformer så de kan nå ut till fler :)
Ida ☯ the sky under the sea

2015-01-30 ✖ 17:51:01
http://ettass.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
OBS! Om en inte har något snällt att säga är det bättre att hålla käften, puss.

Namn:
Stammis?

E-mail (bara jag ser):


URL (så att jag kan hälsa på hos dig):


Skriv en rad eller två...


Trackback