Ivy versus Luna

Ivy till vänster och Luna till höger, från nyfödd till 2 månader.
 
Ska man jämföra sig själv med andra? Nej. Men det kan ändå vara ganska intressant att jämföra sin första bebis med sin andra bebis. Hur det kan vara så olika.

Födelse
Ivy föddes den 13 juli 2015 klockan 16:40. Vikt 3275. Längd 48 cm. Ivy föddes två veckor innan BF.
Luna föddes den 2 september 2019 klockan 15:50. Vikt 3695. Längd 49 cm. Luna föddes en dag efter BF.
Båda är måndagsbarn. Eftermiddagsbarn. Ganska små. Förlossningen med Ivy tog ca 3,5 timmar från inskrivning och Lunas tog nästan två timmar från inskrivning.

Utseende
Tycker inte de har varit lika alls. Kanske lite mer nu. Jag vet inte om Ivy är lik varken mig eller Kim, men hon har helt klart drag från min mamma (ögonen som sitter glest) nu som större. Luna däremot är jättelik mig som bebis, men börjar bli mer och mer lik pappa av vad jag har sett på bild. Båda verkar ha ärvt mina ögon, med den mörka ringen runt iris.

Första nätterna
De allra första nätterna var nästan identiska. Somnade vid bröstet, vaknade när jag lade ner. Men med Luna kom det inte lika mycket som en chock, kunde slappna av och tänka att this too shall pass.

Kolik
Efter en eller två vecka fick Ivy (förmodligen) en släng av kolik. Dagarna var lugna och sköna, med mycket sömn och amning. Sedan slog klockan 16. Hon vaknade. Och skrek. Det höll i sig till ca 22. Ibland var hon så otröstlig att jag inte ens kunde amma, bara om jag stod och gungade samtidigt. Det var en enormt jobbig tid. 
Därför kändes Luna som världens lättsammaste. I jämförelse känns det som att hon inte skrikit alls. Hon började le tidigare och oftare än vad Ivy gjorde.
 
Ivy till vänster och Luna till höger, 3, 4 och 5 månader .

Sömn
1. Nattning första månaderna.
Kunde amma Ivy till sömns och lägga ner henne vid 22-23. Hon vaknade ungefär var tredje timme för att ammas. Luna kunde jag inte lägga ner förrän efter midnatt. Innan dess dög det bara om hon fick sova vid bröstet. Men när hon väl var nattad sov hon. Hon var väldigt liten första gången hon sov en hel natt.
2. Nattning sen.
Det blev knepigare när jag slutade amma Ivy, men så snart välling fungerade blev det bra och hon sov vid 20-21 hela natten.
Från 6 månader har jag (och ibland Kim) kunnat natta Luna vid 21-22. Ammar tills hon somnar. Vaknar fortfarande 2-3 gånger per natt.
3. Dagtid
Vill minnas att Ivy sov bra på dagen. Korta stunder, men det fungerade att lägga ner henne. Vagnen funkade ibland. Luna har bara kunnat sova vid mitt bröst (det blev många timmar i soffan), i vagnen (men oftast bara under promenaden) eller i bilen (då kan hon sova i timmar). Luna behöver sova 3 timmar på eftermiddagen, sover hon inte då är det kört sen.
4. Mornar
När Luna blev nattad efter midnatt kunde vi sova till 10-11 av naturliga skäl, men när nattningen började ske tidigare blev det 07-08 som gällde. När Ivy var 7-10 månader brukade jag bara ta henne till vår säng på morgonen, så kunde vi båda somna om och sova några timmar till. Det var skönt.

Amning
Har ammat båda barnen. Ivy helammade jag till 5,5 månad. Slutade då jag fick influensan och produktionen (och orken) minskade drastiskt. Det blev en gång per dag efter det tills dagen hon fyllde 7 månader. Då ville Ivy inte mer.
Luna helammade jag till 6 månader, då byttes först ett mål ut mot gröt, sedan två. Ammar fortfarande på natten när hon vaknar, på morgonen när vi vaknar, på kvällen vid nattning och som någon enstaka gång under dagen. Tycker det är så mysigt så kommer inte sluta helt så länge det känns bra.

Napp och flaska
Ivy tog napp från ca 1 månad, sedan var hon fast. Med Luna har vi försökt, men hon vill inte, med undantag för några få gånger.
Ivy tog även flaska, så jag fick mycket mer frihet. Kunde lämna henne med Kim längre stunder väldigt tidigt. Med Luna kunde jag knappt lämna Luna hemma för att åka och handla. 

Kräk
Att bebisar spyr lite från och till är väl inget konstigt. Men jag trodde att det inte kunde vara så olika från bebis till bebis. Ivy kräktes väl litegrann tills hon var kanske 4 eller 5 månader, kommer inte riktigt ihåg. Luna däremot. Hon kräks fortfarande. Hela tiden. Medan Ivy knappt behövde ha dregglis alls behöver Luna byta typ tre stycken per dag. Det börjar avta så smått, men det går inte en dag utan att hon spyr.

Ivy till vänster och Luna till höger, 6, 7 och 8 månader. 
 
Mat
När Ivy var 5,5 månad och jag blev tvärsjuk fick Ivy börja äta gröt som ersättning till amning. Välling och ersättning funkade inte, och vi hade inte hunnit introducera några smakportioner ännu. Vi var dock ganska dåliga på att variera maten, och det var mycket som inte dög. 
Med Luna började vi med smakportioner redan vid 4 månader. Gröt, frukt och morot/sötpotatis. När hon var 5 månader fick hon gröt en gång per dag, och från 6 månader har hon fått gröt till både frukost och kvällsfika. Vi kör på Sempers. Måste säga att vi är bättre på att erbjuda olika sorters mat med Luna. Och hon äter det mesta. Förutom min laxgryta, haha.

Gåstol
Blev förvånad när jag hittade en gammal Instagram-film där Ivy, nästan på dagen 5 månader springer runt i gåstolen. Luna var närmare 6 månader när vi hämtade hem den åt henne, och hon kunde inte förflytta sig i den förrän runt 6,5 månad. Men nu går det undan. Ivy däremot hade gått vidare från gåstolen redan vid 7 månader.

Ljud
Jag upplever det som att Luna är mer pratig än vad Ivy var. När Ivy var 3 månader gjorde hon prupp-ljud och andra roliga ljud med munnen. Från 6 månader började hon låta med entoniga vokalljud, typ "Öhhhhhhhhhhhhh".
Luna började "prata" när hon var 4 månader. Vid 6,5 månader blev det mycket "baba" och "awa", vilket för Ivy dröjde till hon 8 månader.

Tänder
Luna började få tänder tidigare än Ivy. Hon fick sina första två under påskhelgen när hon var nyss fyllda 7 månader, medan Ivy fick dem vid 8 månader. Och nu har Luna redan börjat få sina framtänder i överkäken (8 månader). För Ivy dröjde det till 10 månader innan hon fick framtänder. 

Sitta
Ivy började sitta vid 5 månader. Det var då hon började rata liggdelen på vagnen. Hon ville sitta upp. Vid 6 månader kunde hon sitta bra och vid 7 månader satt hon stabilt och vi bytte från babyskydd till bilstol.
Provade sätta Luna när hon var runt 6 månader, men då tippade hon ganska direkt. Efter några veckor började hon sitta bra, och nu vid 8 månader sitter hon stabilt. Vi känner att det är dags att byta bort babyskyddet nu.

Krypa, stå och gå
Ivy kröp inte, hon studsade fram på rumpan. Det började lite smått vid 7 månader (tog tag i saker för att dra sig fram), men var inte i full mode förrän vid 8 månader. I samma veva började hon ställa sig upp mot saker.
Med gåvagnen gick Ivy vid nio månader, men sina första steg tog hon dagen innan sin 11-månadersdag. Jag tror att Luna kommer vara lite senare med att gå.
Nu när Luna sitter stabilt, ser vi tendenser till både kryp och rump-studs. Vi får se vad det blir. Sittande kan hon snurra runt på stället, och hon ligger inte still på rygg, utan rullar runt till mage och vrider och vänder sig och försöker ta sig fram. I spjälsängen försöker hon ställa sig, men ännu utan resultat. 

Livet runtom
När Ivy var bebis bodde vi i lägenhet med en bra bit mellan parkering och dörr. Plus tre trappor på det. Kim jobbade på Comhem med oregelbunda tider, men de första månaderna hade han få pass så vi var ofta lediga tillsammans.
Nu med Luna har vi hus och vi kan parkera bilarna mitt framför dörren, haha. Så skönt. Var dock ledsen över att Kim var borta så mycket. Jobb vardagar 07-16. Ofta övertid. Innebandyträningar två kvällar. Innebandymatcher varje helg i höstas / vintras. Det var jobbigt.
Jag kommer vara mammaledig lika länge med Luna som jag var med Ivy, nämligen 10 månader.  




Lämna gärna en kommentar:
OBS! Om en inte har något snällt att säga är det bättre att hålla käften, puss.

Namn:
Stammis?

E-mail (bara jag ser):


URL (så att jag kan hälsa på hos dig):


Skriv en rad eller två...


Trackback