15 år av Melodifestivalen: Mina Mellovinnare

Logga via  

Ikväll är det final av årets Melodifestival. Vinner rätt låt? Det är frågan som ställs varje år, och självklart har alla sina personliga favoriter (eller så hatar man alla låtar) och då måste ju ändå den låt som flest människor har som favorit vara den rätta låten. Eller är den låt som går bäst i ESC rätt låt? Ja, då får vi helt enkelt lita på den internationella juryn.

Hur som helst har min personliga favorit sällan varit den låt som vunnit, men jag brukar heller inte rösta så jag har inget att säga till om. Här nedan följer mina favoriter från varje år sedan jag gick i sjuan (dvs 2006), dvs låten jag tyckte var bäst  d å , så jag reserverar mig för att kanske ha ändrat åsikt i nutid.

15 år av Melodifestivalen
 
 
2006
Vinnare: Evighet - Carola
Min vinnare: Temple of Love - BWO
Älskade BWO (och avskydde Carola) när jag var 12-13 år och blev så besviken när dom inte vann. För den här låten är ju inte alls sjukt irriterande och en av de sämsta låtarna BWO gjort, haha. Å andra sidan fanns det i alla fall tio andra låtar som var bättre än Evighet.
 
 
2007
Vinnare: The Worrying Kind - The Ark
Min vinnare: Cara Mia - Måns Zelmerlöw
Det här var första gången Melodifestivalen besökte Örnsköldsvik, och jag hade varit på genrepet tidigare under dagen. Föll för den här låten direkt. Grät riktiga tårar när han gick direkt vidare till final. The Worrying Kind var väl cool och så, men tycker fortfarande att Cara Mia borde ha vunnit.
 
 
2008
Vinnare: Hero - Charlotte Perelli
Min vinnare: Lay Your Love On Me - BWO
Här är de igen, med en lite bättre låt. Besvikelsen när de inte vann var dock inte lika stor, för jag gillade faktiskt Hero också.
 
 
2009
Vinnare: La Voix - Malena Ernman
Min vinnare: Hope & Glory - Måns Zelmerlöw
Vi börjar se ett mönster. Finns det bara två Mellovinnare i min värld? Faktum är att jag inte kommer ihåg vem jag hejade på för 11 år sedan (rimligt ändå), men eftersom Måns inte vann när jag mest ville det, hoppades jag förmodligen på en andra chans nu. Kan dock ha hejat på Moving On - Sarah Dawn Finer också. Den är powerful.
 
 
2010
Vinnare: This Is My Life - Anna Bergendahl
Min vinnare: Keep On Walking - Salem Al Fakir
Det fanns ett gäng låtar jag tyckte var catchy detta år, men jag vill minnas att jag hoppades på Salem Al Fakir. Annars var ju Manboy - Eric Saade lite av en guilty pleasure of mine. Tycker i alla fall fortfarande att Annas låt var sämsta vinnarlåten vi haft i modern tid.
 
 
2011
Vinnare: Popular - Eric Saade
Mina vinnare: Popular av Eric Saade / Leaving Home - Nicke Borg Homeland
Ur min dagbok: "Äntligen blev det som jag ville, Eric Saade vann Melodifestivalen! Jag tycker fortfarande att den enda riktiga bra låten var Leaving Home, men nu skickar vi ett säkert kort till ESC. Eric, Danny och The Moniker i topp, det var så jag ville ha det."
 
 
2012
Vinnare: Euphoria - Loreen
Min vinnare: Euphoria - Loreen
Mer rätt än så här blir det inte. Bästa Mello- och ESC-låten någonsin. Mystery - Dead By April och Soldiers - Ulrik Munther var två andra favoriter, men de kunde tyvärr inte mäta sig med Loreen.
 
 
2013
Vinnare: You - Robin Stjernberg
Min vinnare: Begging av Anton Ewald
Kim röstade på Ulrik Munther 99 gånger och Yohio vann folkets röster, och jag gillade nog dem också, men mest gillade jag Begging. Tyckte den var så peppig, den fick mig att vilja dansa. 
 
 
2014
Vinnare: Undo - Sanna Nielsen
Min vinnare: Undo - Sanna Nielsen / Echo - Outrigger
Echo var en låt jag kunde lyssna på seriöst hela våren, men jag tyckte faktiskt om Undo väldigt mycket i Melodifestival-sammanhang, och blev mycket nöjd med den vinsten.
 
 
2015
Vinnare: Heroes - Måns Zelmerlöw
Min vinnare: If I Was God For One Day - Neverstore
"Jag hejade inte direkt på någon, det fanns flera som hade kunnat vinna utan att jag skulle bli besviken. Men tycker att Heroes är rätt tråkig."
Därför sätter jag in en låt jag gillade som inte ens var med i finalen. Tycker den är genuint bra.
 
 
2016
Vinnare: If I Were Sorry - Frans
Min vinnare: Håll om mig hårt - Panetoz
Men va, vad är det här? En svensk låt?! Kanske lite otippat, men jag älskade denna. Efter vit-solo-kille-vinsten året innan ville jag ha något glatt med mycket dans. Alternativt Youniverse - Molly Sandén eller My Heart Wants Me Dead - Lisa Ajax. Eller typ vad som helst, bara inte Frans.
 
 
2017
Vinnare: I Can't Go On - Robin Bengtsson
Min vinnare: As I Lay Me Down - Wiktoria
Hade många favoriter det här året, så många bra! Men hejade på Wiktoria och Robin i finalen. Här är resten av mina favoriter:
Crucified - Bella & Filippa som kom femma i sin deltävling.
Hearts Align - Dismissed som åkte ut i Andra chansen
Hold On - Nano som kom tvåa
A Million Years - Mariette som kom fyra
Gotta Thing About You - FO&O som kom näst sist


2018

Vinnare: Dance You Off - Benjamin Ingrosso
Min vinnare: Last Breath - Liamoo
Är vi inte lite trötta på att se en vit solo-kille vinna nu? Säger jag och hejar på Liamoo, haha. Men Benjamin hade  s å  tråkig låt! Gillade också For You - Mariette och All The Feels - Renaida.
 
 
2019
Vinnare: Too Late For Love - John Lundvik
Min vinnare: Anna Bergendahl
Är det inte dags att en kvinna vinner nu?! Ingen vågade skicka Anna efter floppen 2010, men den här gången hade hon ju faktiskt en bra låt. Hade dock ingen självklar favorit egentligen, och tyckte om Too Late For Love väldigt mycket.
 

2020

Vinnare: ???
Min vinnare: Bulletproof - Dotter
Jag är inte helt säker. Egentligen är Take A Chance (Robin Bengtsson) den enda låten jag fastnade för på en gång, men jag orkar inte att en solo-kille vinner igen (och Robin har faktiskt redan vunnit en gång). Men å andra sidan tycker jag verkligen om samtliga kvinnliga bidrag, speciellt låtarna på B; Brave och Bulletproof, men den senare är nog strået vassare ändå.

Och imorgon är det internationella kvinnodagen, så... HEJA ALLA QUINNS!




Lämna gärna en kommentar:
OBS! Om en inte har något snällt att säga är det bättre att hålla käften, puss.

Namn:
Stammis?

E-mail (bara jag ser):


URL (så att jag kan hälsa på hos dig):


Skriv en rad eller två...


Trackback