Bara amma eller multitaska

Min amningsbricka är med mig dagligen
 
Jag ammade Ivy och jag ammar Luna. Är så tacksam över att jag kan, för det är det mysigaste som finns. Ibland. Andra gånger är det skitjobbigt.
 
Fördelarna är att det är gratis. Jag har maten med mig överallt i rätt temperatur. Jag har en hand fri, oftast, som tillåter mig att göra annat. Om jag vill. Och när det funkar är det det mysigaste som finns. 
 
Nackdelarna är egentligen fler, men de betyder mindre. Typ som att jag alltid måste tänka amningsvänligt när jag klär mig (min stil är helt off just nu). Att Kim inte kan vara delaktig i matningen. Att jag inte kan vara ifrån henne längre än fem timmar för att brösten sprängs (och jag har inte haft någon anledning till att skaffa bröstpump).
Och när det inte går. Som när hon är övertrött. När hon bara skriker och det finns inget jag kan göra mer än att ha tålamod. Eller när hon bara ligger och sprattlar oroligt. Viftar med armarna och klöser mina bröst med sina vassa små naglar. Och amningsnappen åker av (kan ju inte amma utan heller, har typ lyckats två gånger). Det blir blött överallt. Det är nog det värsta, att vara konstant fuktig.
 
 
Under hela graviditeten såg jag fram emot en lugn höst i soffan framför Netflix. Yeah, I'm lazy AF. Trodde jag.
När jag ammar från vänster bröst och har höger arm fri, har jag lite fler valmöjligheter. Jag kan sitta vid datorn. Skriva med en hand tar dock sjukt lång tid, så jag föredrar att t.ex redigera bilder medan jag ammar. Jag kan färglägga bilder i målarboken. Kan förmodligen också skriva (för hand) om jag skulle vilja det.
 
När jag äter frukost brukar det bli Netflix, och jag brukar i nio fall av tio amma samtidigt. Läsa bok kan man också göra. Jag läste någonstans att det är något man ska passa på att göra innan man får barn, för sen finns det ingen tid till det. Jag läser alltid när jag borstar tänderna innan jag går och lägger mig, och sedan fortsätter jag gärna i sängen medan jag gör sista amningen innan läggdags.
 
När jag nattammar är jag alldeles för trött för att läsa, så jag spelar Songpop 2 (det enda mobilspelet jag någonsin spelat, för musik är kul). Det händer att jag somnar till men det gör inte så mycket.
 
Och om jag verkligen måste kan jag kliva upp och t.ex hjälpa Ivy på toaletten medan jag ammar. Det har hänt. Men helst sitter jag ner bekvämt tills Luna är färdig. Men det visar sig att jag får min beskärda del av Netflix utan att sitta där varje gång.




Lämna gärna en kommentar:
OBS! Om en inte har något snällt att säga är det bättre att hålla käften, puss.

Namn:
Stammis?

E-mail (bara jag ser):


URL (så att jag kan hälsa på hos dig):


Skriv en rad eller två...


Trackback