Sprechen sie Deutsch?


Hur mycket jag än önskar så används jag inte alls tyska. Så det är föga förvånande att det inte blev helt korrekt då jag försökte säga "Kan du hjälpa mig?" såhär: 
"Kann du hilfe mich?"
Min brorsa fick till det bättre:
"Könnt du Mir hilfen?" 
Medan Google translate sa såhär:
"Können Sie mir helfen?"
(tydligen är frågetecknet extremt viktigt, för utan blev det helt annorlunda)
 
Kanske borde ta en kurs i tyska. Lära mig på riktigt. Har kännt allt för länge att det vore kul att kunna fler språk än modersmålet (svenska) och engelska.

Brukar ni låtsas att ni kan språk ni egentligen inte alls behärskar bara för kul? Cause I do all the time. Fast mest snackar jag bara engelska med mig själv.



▾ Cynthia Winterborn säger:

Mitt modersmål är tyska och det var skitroligt att läsa det här inlägget XD Ja, det är definitivt så kul att kunna fler språk! Då kan jag bara citera Nelson Mandela: ”Om du talar till en man i ett språk, som han förstår, går det till hans huvud. Om du talar till honom på hans eget språk går det till hans hjärta.”

Tyvärr var det inte nödvändigt i Tyskland att lära sig ett främmande språk och mina lärare kunde inte bra motivera, varför jag behövde ett annat språk utanför skolan. Alla media, alla varor, de flesta yrken fanns bara på det tyska språket. Det fanns alltså ingen grund! Helt tråkigt! Jag önskade mig att kunna prata på engelska.

Btw. Det var en skoj, när jag åkte med min sambo till Tyskland i detta år. Vi hade en gammal bil med en svensk registreringsskylt. Naturligtvis blev den tyska polisen nyfiken på oss och körde framför vår bil med en blinkande signalskylt, där stod på: "Bitte folgen!" (Please follow!) Jag frågade senare en polisman (helt fräck först på svenska), varför inte på engelska, som nästan alla kan förstå. Du tror inte, vad han hade svarat! OO Om man vill resa till Tyskland, så måste man kunna tyska och det vore för dyrt att programmera skylten på engelska. I detta ögonblick var det så pinsamt för mig att vara en tysk! XD

Ha det så roligt med språk! Jag undrar hela tiden, hur bra jag kan klara svenska! ;D Men det är ingen hemlighet, för man säger: Svenska är bara en dialekt av tyska! Det är definitivt lättare att lära sig svenska än tvärtom. Men ge aldrig upp! ;)

Svar: Haha! Kul med en så lång kommentar. Tråkigt att de tyckte det var onödigt med språk i skolan, sånt är ju faktiskt väldigt lärorikt annars. Haha, intressant historia! Tycker du verkar vara bra på svenska ^^
Ida ☯ the sky under the sea

2015-09-01 ✖ 18:57:05
http://winterborn.blogg.se/
▾ emma säger:

fina naglar

2015-09-01 ✖ 19:41:02
http://nouw.com/emogrixo/
▾ Amanda Jona [SPONTAN] säger:

Läste tyska på högstadiet och sedan dess har jag behövt använda mina tyskakunskaper vid endast ett tillfälle, haha! Men språk är kul att kunna :)

Svar: Haha ja, så kan det vara. Men tycker ändå språkfärdigheter är riktigt coola färdigheter att ha ^^
Ida ☯ the sky under the sea

2015-09-01 ✖ 20:08:44
http://spontan.blogg.se
▾ Ida D säger:

Att jag bara drömde om att prata finska flytande ca hela min tonår. Mitt bästa tips är att dränka sig själv i språket mest genom lyssnande och talande.
T pratade ju inte annat än finska (för att han inte ville, hahaha) och jag svarade på engelska (alternativt svenska..) och nu talar jag nog hyffsat bra finska redan efter två år, även med okända.

Jag har försökt mig på chattande och mejlande med spanska och finska men upplever inte själv det som särskilt hållbart.
Men kan ju hända det funkar bättre för dig än för mig, haha.
Bra sidor för att finna sånna typer är ju couchsurfing.com och interpals.net (första mer för irl och senare för mer chatt och väldigt lär-dig-språk-inriktat). Ofta finns det ju folk som vill lära sig svenska, så en kan ju själv skriva på svenska och den andra då på tyska osv.

Kanske finns det nån typ i Ö-vik eller ume som vill ta språkfika å sånt också. Alla möjliga möjligheter finns :)

å självklart kurser, så kan en slå ihop lite unipoäng till cv:et på samma gång.. :P haha




Svar: Ja, lättast är ju om man får omge sig av språket. Se film och läsa funkar även bra för mig (vet att det har hjälp mycket då det kommer till engelskan), men det är ju bra att kunna grunderna först. De känns ändå enklast att studera sig till på skolvis tror jag. Fast jag kan ha fel, haha, tycker språklärande är sjukt svårt! Blir nog förvirrad av att kunna två språk, tappar ofta ord i svenskan och kommer bara på det engelska eller tvärtom...
Ida ☯ the sky under the sea

2015-09-01 ✖ 20:28:55
http://idreaido.blogg.se/
▾ Julia säger:

Häftiga naglar! kram

2015-09-01 ✖ 21:08:18
http://juliasvensson.forme.se
▾ Sanna säger:

så coola naglar :D

2015-09-02 ✖ 09:42:33
http://nouw.com/dreamspo
▾ Sarah säger:

Ja brukar oxå prata lite engelska (A)

2015-09-02 ✖ 15:13:54
http://CheerSarah.devote.se
▾ Erika säger:

Ja Tyska läste jag på högstadiet, men numera minns jag inte så mycket, vilket är tråkigt :P Men det hade varit häftigt att kunna lite fler!

Svar: Synd att så mycket en lär sig i skolan försvinner sen :(
Ida ☯ the sky under the sea

2015-09-02 ✖ 15:46:45
http://icanpikan.blogg.se
▾ Ida D säger:

Sv på sv: Jao du måst ju känna efter själv vad som funkar för dig bäst :)

Wie, på umeuni finns det flera nybörjarkurser till våren ;)

https://www.antagning.se/se/search?period=VT_2016&freeText=tyska&courseProgram=courses&distance=on&distanceWithoutMeetings=on

Jag sku vilja lära mig lite italienska, spanska och isländska men kanske jag ska fokusera på finskan nu först..

Svar: Intressant. Vi får väl se hur jag gör ^^ Fast fattar inte riktigt vad du menar med "sökte tyskakurserna dem på distans utan träffar" x) Tyska, Nybörjarkurs I ser ju ut att vara på distans :O - - - Och på tal om tyska, hittade en tidning idag då jag rensade bland gamla tidningar som var på tyska (från Tokio Hotel-tiden, hehe). Kanske får ta och översätta den x) - - - Italienska och Isländska är väldigt fint, och spanska skulle vara kul att kunna. Spanska eller tyska skulle jag gärna ha som tredje språk. Men ja, enklast är nog att fokusera på ett språk tills man blivit bra på det, kan nog bli rörigt annars.
Ida ☯ the sky under the sea

2015-09-17 ✖ 08:49:04
http://idreaido.blogg.se/
▾ Ida D säger:

sv på sv:
Å jaaao, jag har ju trespråkig vardag så blir helt knäppt emellanåt.. Sen blir jag orolig att jag tappar min svenska och byter ut ord till finlandssvenska, haha

Svar: Haha, det kan jag förstå! Än så länge känns det som du har svenskan kvar iaf! ^^
Ida ☯ the sky under the sea

2015-09-17 ✖ 08:49:59
http://idreaido.blogg.se/
▾ Ida D säger:

Herregu vad jag spammar, men tänkte ba tillägga att jag sökte tyskakurserna dem på distans utan träffar.

2015-09-17 ✖ 08:51:00
http://idreaido.blogg.se/
▾ Ida D säger:

Svsvsv: haha, ja, förlåt, jag menade förstås utan sammankomster (alltså distanskurser som man inte behöver fara på några "lektioner" alls utan allt sker via nätet).

Åh, vad roligt :) Ja, varför inte. Att översätta är ju också relativt smidigt med nätet numera (inte som när man var 12 å slog upp varje ord..)
En superfin bok som jag fick av mamma var ett spanskt lexikon med bilder! har inte använt den så mycket (nu vet jag inte var den är ;_;), men var verkligen supermotiverande på nåt vis.

Javisst. Jao, är nog inte helt dumt, båda två har ju många talare över hela världen så.

Santsant :)

2015-09-18 ✖ 22:29:38
http://idreaido.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
OBS! Om en inte har något snällt att säga är det bättre att hålla käften, puss.

Namn:
Stammis?

E-mail (bara jag ser):


URL (så att jag kan hälsa på hos dig):


Skriv en rad eller två...


Trackback