Min jävla mage

 
Ända sedan jag var liten har jag haft problem med magen. Jag får skitont samtidigt som jag mår illa, fast utan att bli spyfärdig. Ibland går det över bara sådär men oftast blir det värre och då måste jag bosätta mig på toaletten, jag vet helt ärligt inte vad som skulle hända om jag inte gör det.

Det tidigaste minnet jag har (inte första gången det hände) var då jag var åtta och hade varit hos en kompis och ätit massa godis. Väl hemma satt jag på toaletten och tänkte att jag ville dö.
Värsta gången måste ha varit innan vernissagen för vår cirkusutsällning i trean. Vaknade tidigt på morgonen efter en orolig dröm, bara det att den oroliga drömmen i verkligheten berodde på att jag mådde skit. Fick återvända till badrummet säkert tre gånger, och jag blev sen till vernissagen eftersom jag somnade i fåtöljen av utmattning efteråt (mina vänner blev sura över att jag var sen, haha looooool).

Antar att det hänger ihop med att jag alltid varit dålig på att äta (läs om det här), men samtidigt så är det så himla oförutsägbart. I Thailand väntade jag bara på att magen skulle börja krångla eftersom vi åt så ojämnt och mycket friterat, men enda gången det hände var efter jag ätit stekt sparris med kyckling till lunch. Igår fick jag ont efter att jag druckit en smoothie (hallon, spenat och kiwi) och i morse efter min vanliga frukost (citronvatten, yoghurtkvarg med flingor och två vetekakor). Fast just idag har jag lämnats kvar med ett annat slags illamående och ont i magen, det känns typ som att äggstockarna eller något ska ramla ut... I vanliga fall brukar det gå över efter toalettbesöken.

Kanske inte det roligaste att läsa om min bajsmage, haha, men idag är jag lessssss. Har under hela mitt liv bara accepterat att det är så här (utom just då jag mår dåligt), så idag tillåter jag mig själv att klaga.
 
Mvh drygäckelbajsmagen.



▾ Ellie säger:

Magproblem är ju verkligen inte kul, och hemskt att det förstör så mycket för dig :( Har du kollat om det är något annat knas med magen? Alltså förutom att du är dålig på att äta, om du har gluten- eller laktosintolerans eller något annat? Är själv glutenintolerant och det är INTE KUL när jag fått i mig gluten, magont från helvetet och kräkningar/diarré...

Svar: Jag vet egentligen inte om det förstört så mycket, mer än att det är väldigt oförutsägbart så jag vet inte vad jag ska undvika/äta för att undvika att det strular... Har förstått att glutenintolerans är en pest D: Det får typ mina problem att verka som en barnlek. Så nja, jag tror inte det är gluten eller laktos, eftersom jag äter det varje dag (alltså bröd är min drog) men bara får ont ca en eller två ggr i månaden :O I have no idea alltså...
Ida ☯ the sky under the sea

2015-03-19 ✖ 17:44:41
http://elliemariah.tumblr.com
▾ Ida D säger:

Nej fy så himla jobbigt :( Måste ju kännas så himla skit när en inte vet vad det beror på. Jag blir helt knäpp om jag har nåt besvär som jag inte vet vad det är.
Nu är jag kanske helt ute å cyklar, men kom å tänka på detta: det kan inte vara IBS då?
Hm, knepigtknepigt.

Hoppas magen är bättre nu i alla fall :)

Svar: Jo, det är drygt att inte veta. Men jag tror det är något jag ärvt av mamma då hon har liknande problem (hon fick operera bort sim galla, men det har ändå varit rätt oklart vad det är). Läste precis lite om IBS och det kan mycket väl vara det, fast jag uppfyller inte "haft besvär minst 3 gånger i månaden de senaste 3 månaderna", det är verkligen mer sällan än så. Blir problemen värre får jag kolla upp det.
Har fortfarande ont, men "bara" vanligt magont, det har nog gått över till imorgon :)
Ida ☯ the sky under the sea

2015-03-19 ✖ 21:32:47
http://idreaido.blogg.se/
▾ Ellie säger:

Ja det är ju väldigt jobbigt att det är oförutsägbart :/ Men det är ju skönt att få fastställt vad/om det är något och om det finns något du ska undvika äta, ta medicin eller något annat. Hoppas att du får ordning på det!

Svar: Iofs. Men just nu händer det rätt sällan, så jag klarar mig just nu. Kände igen mig lite i IBS, så det kan va nån lindrigare variant av det, vilket är ofarligt och finns ingen direkt medicin. Blir det värre kollar får jag undersöka vidare.
Ida ☯ the sky under the sea

2015-03-20 ✖ 08:30:34
http://elliemariah.tumblr.com
▾ Amanda Jona [SPONTAN] säger:

Men usch så jobbigt! Du har inte varit hos läkaren eller så och kollat upp om det är något du är allergisk mot? :)

Svar: Nä, har försökt hitta något samband mellan gångerna, och tror snarare på att det är hur jag ätit än vad. Kan vara en mild version av IBS eller så äter jag bara ojämnt helt enkelt. Börjar det ske oftare ska jag kolla upp det, men nu är det så pass sällan att det får vara, behövde bara klaga lite denna gång :)
Ida ☯ the sky under the sea

2015-03-20 ✖ 08:53:14
http://spontan.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
OBS! Om en inte har något snällt att säga är det bättre att hålla käften, puss.

Namn:
Stammis?

E-mail (bara jag ser):


URL (så att jag kan hälsa på hos dig):


Skriv en rad eller två...


Trackback