Analogt fotografi


Låt oss prata om analogt foto. Dessa ungar i videon ovan bojkottar gamla kameror helt och hållet. Det gör mig lite ledsen. Visst, de är inte uppväxta med analogt foto och är van vid att allt ska gå fort. Jag älskar också möjligheten att kunna se sina foton direkt, få flera försök till att ta ett bra foto och radera de fula för alltid. Men ändå, saknar spänningen med att få hem en nyframkallad rulle och få se alla foton för första gången i fysiskt format. Sedan älskar jag själva kvalitén på fotona, de ser liksom bra ut utan redigering, som om de har ett mysigt filter över sig. Nackdelen är att det är så dyrt att framkalla.

Skulle nog aldrig kunna bemästra min pappas analoga Canon (det är en systemkamera och jag är värdelös på manuella inställningar), men funderar starkt på att köpa en engångskamera att ha lite kul med. Hihih.

Vad tycker ni om analogt foto?



▾ Ida säger:

Tycker det är jättemysigt med analoga bilder och minns när mamma beställde hem under många många år våra bilder. Tycker sällan att de varit dåliga.

Sen är det ju ett riktigt hantverk när en gör själva inställningarna och kan allt det där. Om man dessutom själv framkallar dem hemma med kemikalierna osv. Pappa har gjort det en del och jag tycker det verkar så himla häftigt.
Brukar beställa riktiga fotokopior av en del av mina digitala fotografier, är en helt annan grejj än att stirra på dem på skärmen.

Svar: Håller med! Tycker att analoga foton liksom alltid blev bra, väldigt sällan det blev dåligt. Det var väl då skärpan låg fel ibland, men det är bara charmigt tycker jag. De har som en speciell värme över sig också, och så, ja, jag vet inte haha.
Mamma har faktiskt några oframkallade fotorullar, hoppas verkligen att de funkar att framkalla fortfarande så de inte blivit för gamla...

Min pappa var bra på att fota med sin analoga kamera, men sedan då vi bytte till digitalt var han inte alls intresserad av att lära sig. Tråkigt tycker jag. Åh vad kul! Det skulle vara kul att testa framkalla själv. Det fanns ju faktiskt ett rum på Nola som var ett mörkerrum, men ingen höll på med det längre så det var typ mer som ett förråd. Har för mig att en lärare sa att det var så svårt att få tag på framkallningsvätska nu för tiden.
Ida ☯ the sky under the sea

2014-12-14 ✖ 12:01:07
http://idreaido.blogg.se
▾ Ida säger:

Tillägg: Beställer alltid när det är på rea, hehe. När jag bodde i Sverige beställde jag från Fujidirekt och numera från Ifolor. Man brukar få mejl om erbjudanden.

Svar: Najs ju! Tror jag brukar få erbjudanden från någon fotosida också. Jag brukar annars skriva ut bilder här hemma, att ha i dagboken och så. Fast det är ju bara på vanligt papper. Har fotopapper också, men är lite snål då det kommer till det, hehe. En fotobok är något jag skulle vilja beställa någongång :)
Ida ☯ the sky under the sea

2014-12-14 ✖ 12:02:24
http://idreaido.blogg.se
▾ Henrietta Nylund säger:

Har alltid velat ha en sådan polaroid kamera som ''printar'' ut bilderna genast :D

Svar: Ja, en sådan skulle vara kul att ha ^^
Ida ☯ the sky under the sea

2014-12-14 ✖ 15:25:38
http://ettass.blogg.se/
▾ Maja säger:

Hehe vad roligt!

Svar: But did you even read?
Ida ☯ the sky under the sea

2014-12-14 ✖ 16:38:51
http://majannika.devote.se
▾ http://nouw.com/bexollila säger:

Sv ja de blev en hel del igår men ja hade en riktigt bra lördag :D

2014-12-14 ✖ 17:36:36
▾ Anonym säger:

Sv: hittade tyvärr ingen snygging haha :P

2014-12-14 ✖ 20:12:14
http://fbb.blogg.se
▾ Twiggy Lundberg säger:

Jag tycker också det är spännande, men har själv aldrig ägt en sån kamera x) jag skulle vilja ha en sån som kortet kommer ur direkt man tatt de!

Svar: Jag fick engångskameror ett par gånger då jag var liten, men mina föräldrar hade analoga kameror, fick dock aldrig testa dem.. Ja, en polaroid-kamera! De skulle va kul att ha, de har ju kommit tillbaka på marknaden nu, så kul :D
Ida ☯ the sky under the sea

2014-12-15 ✖ 00:11:56
http://shadowoftheday.blogg.se/
▾ Ida säger:

Svar på svar:
Ja, verkligen!
Oj, ja hoppas de ännu funkar, är värt att prova. Haha, minns att mina föräldrar alltid förvarade rullarna i kylskåpet innan de skulle användas..

Åh, vad kul, synd att han inte funnit intresset i det digitala. Min pappa gick en fotolinje på gymnasiet och jobbade lite som fotograf på en tidning. Nu fotar han alla deras hundar mest. Men skulle kanske vara kul att fara ut på en fotografirunda med honom och syskonen, eftersom vi alla är mer eller mindre intresserade av det. Tror jag ska föreslå det nu till jul, vore ju inte så dumt!

Juste, det minns jag att Emma sa också. Vad synd ändå, vore häftigt att kunna utnyttja det till det som det är till för.

Svar: Jo, vi har också haft dem i kylen alla dessa år, skulle va surt om de blivit förstörda...Åh vad roligt! Blev det någon fotorunda? Om inte kommer det förhoppningsvis fler tillfällen :)
Jo, men tyvärr var väl intresset för litet också... :/
Ida ☯ the sky under the sea

2014-12-15 ✖ 09:21:51
http://idreaido.blogg.se
▾ Ida säger:

Svar på svar: obs, missade andra kommentaren.. Ja vad skönt med egen skrivare. Vi har ingen så jag går alltid och suktar efter de där fotoerbjudandena, haha.

Fotobok är riktigt fint! Jag beställde gratis en gång. Skulle kunna visa den på bloggen kanske, har tänkt jag skulle göra en ny. Niotillfem gör helt jättefina årssammanfattningar med fotoböcker!

Svar: Jo det är skönt, synd bara att bläck är så dyrt. Oj, vilken tur du hade som hittade ett sådant erbjudande! Om du har lust att visa skulle det vara kul att se. Jasså, får ta och kolla på hennes blogg ^^
Ida ☯ the sky under the sea

2014-12-15 ✖ 09:24:05
http://idreaido.blogg.se
▾ Anna Röd - ★ Nörd & Filmskapare ★ säger:

Älskar analogt foto! Synd bara att det är så dyrt! Behöver leta fram min gamla analoga kamera :D vill fota igen!

Svar: Vad kul! Ja, det är ju det som är nackdelen! Do it :D Jag måste köpa en engångskamera i år, sedan kanske jag kan testa en riktig analog med om jag vågar ^^
Ida ☯ the sky under the sea

2014-12-16 ✖ 14:27:20
http://www.xn--annard-0xa.se
▾ Ida säger:

Svar på svar: Denna gång blev det ingen fotorunda, men var ju inte optimalt heller under veckan vi var där med massa minusgrader och snö, haha :D
Till våren kanske, vore fint!

Svar: Ah juste, haha. Får hoppas på våren då ^^
Ida ☯ the sky under the sea

2015-01-22 ✖ 20:27:51
http://idreaido.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
OBS! Om en inte har något snällt att säga är det bättre att hålla käften, puss.

Namn:
Stammis?

E-mail (bara jag ser):


URL (så att jag kan hälsa på hos dig):


Skriv en rad eller två...


Trackback