Plattsättning på Movant

 
När jag pluggade till plattsättare på Movant i Umeå (2017-2018) var min tanke att sammanfatta vad jag gjort och lärt mig i slutet av varje månad. Det hände inte. Skolan, och att vara mamma tog liksom upp all tid och jag slutade blogga helt. Men bilderna finns, så jag kan lika gärna gå igenom det nu, men jag håller mig till enbart plattsättningen.
 

Till vänster: Den första plattsättningen jag gjorde! Det grå kaklet räckte inte riktigt ända upp så jag kilade in en liten bård. Uppgiften var egentligen bara att sätta kaklet rätt och slätt, så en av lärarna muttrade "Varför måste de hålla på sådär?" när vi var några som valde att vara lite mer kreativa. Men de andra tyckte bara det var bra.

Till höger: Mosaikväggen! Vet ni vad, jag fixar ett eget inlägg om den.


I februari fick vi sätta stänkskydd i lärarnas fikarum, ett rum som byggdes av eleverna. September-plattsättarna (dvs jag och två till) spacklade, målade, gjorde mosaikväggen, samt detta stänkskydd. Vi råkade blanda matt och blankt kakel. Men vi kan lika gärna skylla på att det inte fanns så himla mycket att välja på.



I mars började äntligen kurserna Specialyrken 1-3, vilket för min del var plattsättning.
Här har jag bara gått loss på olika kakel för att prova. Vi hade tillgång till kakel som butikerna inte längre kunde sälja, därför är det mesta skitfult, just saying. Den uppmärksamma kan också se att jag både använt ljus och mörk fog, samt gul epoxy-fog till det svarta.



Det sista jag gjorde innan jag gick på praktik på Skanska Direkt. Och nej, det är inte meningen att det ska vara snyggt. Det är meningen att det ska vara rakt och centrerat och det är det. Peace.

 
I slutet av juni var arbetsuppgifterna knappt tillräckliga för de anställda på Skanska, så jag fick komma tillbaka till Movant. Hade en del moment jag behövde göra för att klara kurserna, bland annat diagonal läggning. Det var svårt att få till!
 


Hängande plattsättning, dvs börja uppifrån istället för från golvet, som är det mest förekommande. Provade kakelkryss istället för kakelsnöre till fogarna. Det gula kaklet fanns i överflöd så det var bara att köra. Blir ni inte lite sugna på ett gult badrum? Haha nä, alltså jag älskar gult men mår faktiskt lite illa av detta.

 
Och sen var det väl bara att nöta, nöta, nöta resten av utbildningen. Skruva gips, kakla, foga, riva, slänga - om och om igen. Var less på att sätta rakt, så jag lekte lite. Var bara tvungen att prova sätta fiskbensmönster. Det är så snyggt. Tyvärr tog kaklet slut.
 

Och här har vi två golv, det sista jag gjorde. Kan inte sluta störa mig på hur ojämna fogarna verkar i det till vänster. Men min plattsättare-lärare tyckte typ allt jag gjorde var bra, så då var det väl så.
En nyare elev började snacka med mig en dag, och han sa "Aha, det är du som är Ida. Alla säger att du är bäst på plattsättning". Well, I don't know about that, but I'm going to be!




Lämna gärna en kommentar:
OBS! Om en inte har något snällt att säga är det bättre att hålla käften, puss.

Namn:
Stammis?

E-mail (bara jag ser):


URL (så att jag kan hälsa på hos dig):


Skriv en rad eller två...


Trackback