Dalahäst + betong = book guardian


Har ärvt en ståtlig men ständigt malplacerad dalahäst av min farmor / farfar. Kul inredningsdetalj i bokhyllan, ännu bättre om den varit tillräckligt tung att extraknäcka som bokstöd. Och det var där idén om en avtagbar betongfot till hingsten kom till.
 
Jag har gjutit både en trädgårdsplatta och ett golv (japp, på Umeås Universitetssjukhus) innan, men aldrig lekt med hobbybetong - trots att jag haft hinken hemma i över två år. Instruktionerna är enkla, följ dessa och det kommer gå bra. Hade rapsolja i formen för att lättare få ut den färdiga betongen. Glöm inte armering, detta är för betong precis som ett skelett är för en människa. Jag använde överblivet golvvärme-nät (gjorde hål för hästens ben, såklart). Vibrationer tar bort luftbubblor, så skaka formen om du vill få bort dessa. Detta är dock viktigare att åtgärda när det kommer till konstruktion - när det kommer till hobbybetong handlar allt om estetik, dvs bubblor kan vara rätt fint.
För att inte gjuta fast hästen skyddade jag benen med plastfolie (den var dock inte det lättaste att få bort ur hålen sen). "Målade" hålen med trälim (hade tagit latex pga snabbare, men min fogspruta var utlånad) för att betongen inte ska skava på hästens ben. Målade ovansidan svart, tussetassar på and horsie was ready to guard Ivys books.




Lämna gärna en kommentar:
OBS! Om en inte har något snällt att säga är det bättre att hålla käften, puss.

Namn:
Stammis?

E-mail (bara jag ser):


URL (så att jag kan hälsa på hos dig):


Skriv en rad eller två...


Trackback