Enter here, please

 
Farstun (eller vad man ska kalla det) före och efter ↑
 
Från början var detta som ett för-rum till resten av huset med dörr både ner till källaren och till "övervåningen". Den senare plockade vi bort med karm och allt redan från början, men dörren till källaren hängde vi bara av.
 
Hösten 2017 började vi renoveringen med att öppna upp nästan helt ner till källaren för att få mer väggyta. Vi spacklade och målade. Trots att det är ett litet "rum" vågade jag mig på mörkgrått. Det är ju vitt från midjan och uppåt, och lampan i taket ger bra ljus (DIY från House Doctor ♥).
 
I somras fortsatte jag att måla träpanelen ner till källaren med samma gråfärg. Vi har träpanel i nästan hela källaren, men resten kommer målas vitt.
Egentligen skulle jag bara ta itu med hörnet ni ser i sista bilden. Jag vet inte om jag skulle få MVG av en snickare men jag är ändå nöjd med min lösning som består av spånskivor, kvartsstav och latexfog, haha. Och när jag målade det hela kände jag att jag lika gärna kunde fortsätta med hela väggen ner till källaren. 
 
Några bilder från resans gång

Golvet tog vi tag i våren / sommaren 2018. Kim och hans pappa rev upp golvet och lade nytt (golvspånskiva, för att få ner tjockleken), sedan lade Kim in golvvärme (han är elektriker). Flytspacklade och lade klinker gjorde jag. Valde svart hexagonformat klinker. Det var rätt dyrt, men eftersom det är en sån liten yta kände vi att det var okej. Jag är helnöjd. Och det är så skönt med golvvärme. Eftersom det inte finns något element där kändes det nödvändigt.

Vi har även bytt lampknappar och gjort så vi kan tända taklampan både längst upp i trappen och precis innanför dörren. Innan fanns bara den förstnämnda.
 
 
Vi har fortfarande några saker kvar att göra. Har markerat fyra av dem på bilden ovan.
1. Måla räcket svart.
2. Strippa av den gamla mattan, slipa och lasera resten av trappstegen (och bättra på de jag redan fixat).
3. Det finns ett litet hål där bakom som vi tillfälligt lagt en träbit i, som behöver en mer permanent lösning.
4. Måla den lilla distansen mörkgrå. Det är lätt gjort. Vet inte varför jag skjutit på det så länge.
 
Sedan har vi den övre ledstången som vi tänkt måla (bättra på den svarta färgen) och sätta tillbaka, men vi får se. Sedan är jag osäker på om jag vill måla dörren eller inte.



▾ Bunny Therése säger:

Nej vad fint!!

Svar: Tack!
Ida ☯ the sky under the sea

2019-11-16 ✖ 17:59:23
http://bunnydrugz.blogg.se/
▾ Mirano säger:

Men så snyggt!! Älskar även de smarta förvarings-lösningarna, jag blir verkligen så sjukt inspirerad!

Svar: Tack! Ja, när en har så trång hall gäller det att vara kreativ haha.
Ida ☯ the sky under the sea

2019-11-20 ✖ 16:05:51
http://miranodesign.blogg.se/
▾ Denise Taylor säger:

Snyggt det blev :D

Svar: Tack!
Ida ☯ the sky under the sea

2019-11-28 ✖ 13:04:45
http://taylorsroom.blo.gg

Lämna gärna en kommentar:
OBS! Om en inte har något snällt att säga är det bättre att hålla käften, puss.

Namn:
Stammis?

E-mail (bara jag ser):


URL (så att jag kan hälsa på hos dig):


Skriv en rad eller två...


Trackback