I don't always write about movies I don't like, but when I do they're about my hometown

 
Jag brukar inte uppmärksamma filmer jag inte tycker om, men ikväll tänker jag göra ett undantag för den väckte ändå så pass många känslor att det känns värt. Filmen heter Flocken och jag såg den igår. Redan innan filmen började kände jag ett visst obehag, och det släppte inte under filmens gång. Det hela slutade med att jag blev arg.

Innan jag berättar varför jag inte gillade filmen, här är handlingen i korthet: Jennifer blir våldtagen av Alexander, men alla påstår att hon ljuger och ställer sig på killens sida. Känns det igen? I think so, right? Men inte enligt producenten: "Producenten Agneta Fagerström-Olsson påstår att filmen inte bygger på våldtäkten i Bjästa 2009 utan på 'flera liknande fall som man tagit ­inspiration av'" (Aftonbladet). I beg to differ. Historiena är för slående lika för att det ska kallas "inspiration".

Varför jag inte gillade Flocken. There will be spoilers.
• De säger att filmen inte är baserad på Bjästa-händelsen, men så sitter de och äter med en skidbacke i bakgrunden i en scen. Bjästabacken much?
• Sättet de målade upp Jennifers familj. Var hennes mamma verkligen tvungen att vara alkoholiserad? Skulle man inte känna lika stort medlidande om hon haft två medelklass-föräldrar i ett fint hus? Eller? Va?
• Hur de förstärkte fördommarna kring hur en norrländsk, liten ort ser ut. Kunde de inte bara porträtterat den som vilken svensk, liten småort som helst? Lite grå och trist, visst, men utan värsta hillbilly-atmosfären. Och kanske tog de alla-känner-alla-grejen till överdrift.
• Kyssen mellan Jennifer och hennes styvpappa. Sjukt onödigt.
• Inget talade för att Alexander skulle våldta ännu en tjej i slutet, även om det var så i verkligheten. Han var tystlåten och kändes plågad och ångerfylld, sedan hände det där och hans karaktär kändes inte längre trovärdig.
• Djurkadaver. Massa djurkadaver. Var de tvugna att döda hästen? Och jag hade gärna sluppit se dem elda upp skabbräven.
• Slutligen blev jag arg på försvarsadvokaten... "Varför skulle han våldta dig om ni brukar hångla?". Gah. Jag vet att det är hennes jobb att försvara den misstänkte, men det spelar ingen roll om man brukar göra något, allt annat än ett ja betyder nej och skiter den andre i det är det våldtäkt.

Allt var dock inte skit rakt igenom. Jag tyckte om fotot, och skådespeleriet var inte heller fy skam.

PS. Jag är från Bjästa-ish, men gick inte på Bjästaskolan då detta hände. Vill minnas att jag knappt hörde något om händelsen tills jag blev inbjuden till Fria-"Oskar"-gruppen på Facebook, men knappt ens då. Min mening med det här inlägget handlar dock bara om kritik mot filmen, för den gjorde mig arg. Med respekt mot de inblandade borde den inte ens ha gjorts, speciellt inte då den blev så dålig.



▾ S A R A säger:

grymt relevant recension, ärlig och välskriven. tummen upp!

2015-10-21 ✖ 22:00:39
http://sarafl.forme.se
▾ Netti Starby säger:

Nä fy vilken dålig film och den ska jag verkligen inte se. Jättebra skrivet tycker jag! Kram

2015-10-22 ✖ 07:07:50
http://nettistarby.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
OBS! Om en inte har något snällt att säga är det bättre att hålla käften, puss.

Namn:
Stammis?

E-mail (bara jag ser):


URL (så att jag kan hälsa på hos dig):


Skriv en rad eller två...


Trackback