Hej då brorsan


Vi bor i ett kaos just nu. Anledning: Vi, eller Övikshem snarare, håller på att tapetsera om här, i alla rum utom kök och vardagsrum. Det betyder att Stefan, min lillebror som bott i vårt extrarum sedan juni, har fått flytta tillbaka till mamma. Och det verkar inte som att han kommer tillbaka. Om det är sant är ingen är gladare än jag. Haha, skoja ba. Kanske. Eventuellt. Förmodligen inte.

Så jag tänkte så här: Utvärdering!
 
I'm not gonna lie, det har varit lite som att vara mamma till en tonåring. Nu vet jag inte exakt hur det är att vara mamma till en tonåring, men jag tycker ändå att det är en värdig liknelse. Bara det att min brorsa inte är en dryg tonåring, utan snarare räknas som en vuxen man. För han är 20.
Jag har lärt mig en sak av att han har bott här, och det är att uttrycket "Känn dig som hemma" inte existerar här. Inte längre. Här råder diktatur och jag är den som bestämmer. Vi kom inte överens om att städhjälp skulle ingå i hyran. Hallå, jag har nog med mitt eget. God lord. Jag har en bebis att ta hand om, give me a break.

Men alltså, han har fått ett eget rum, fri tillgång till toalettpapper, tvättmedel, tvättmaskin, el, internet, typ en egen toalett och delvis mat. I utbyte mot städa-the-fuck-bort-efter-dig (samt 2k i månaden). Istället fick vi (mest jag):
• Halvdan diskning (det är inte kul att diska, men det är ännu tråkigare att behöva diska om hälften pga av slarvig).
• "Finns det mat eller?" (kan nog räkna på händerna de gånger han hjälpte till med maten, varav noll gånger med eget initiativ, förutom då han skulle göra mat till sig själv).
• En nersmulad köksbänk (hataaaaaaaaaaar att mötas av en smulig köksbänk på morgonen när jag ska fixa frukost, hataaaaaaaaaaar).
• Har-ni-precis-dammsugit-bra-då-går-jag-in-med-skorna (the tacksamhet is enorm).
• Power King-tjuv ("men jag betalade en tia en gång").
• Den värsta sortens procrastinator (fattar verkligen inte hur svårt det är att ta bort efter sig direkt... det är mitt bästa ha-ordning-tips... vänta inte, gör det nu! det sparar tid, man slipper tänka på det mer, och man får mer tid till att göra nåt kul! yay! och det blir rent! och jag blir glad! win fucking win!).
• Tomma mjölkpaket på diskbänken (är det svårt att vika ihop det också? är det svårt att fullfölja återvinningen och ta bort förpackningarna du använt sen? det var inte återvinningsälvan som kom och tog bort allt, det var jag för tydligen är jag den enda som kan ta bort efter mig).
• Vårt första klagomål från grannar (varför spela trummor klockan 18 på kvällen då man kan vänta till midnatt?).
• Dålig energi (det är sjukt utmattande att behöva gå runt och störa sig på andras skit samtidigt som man ska ta hand om sitt eget).
Och... Ja... Det finns säkert mer...

Medan han bott här har jag känt mig som en sån där tråkig mamma som bara tjatar. Efter att ni läst listan ovan tänker ni nog likadant om mig. Ändå har jag bara sagt till då jag verkligen fått nog. En av tio gånger liksom. Högst. "Ida ba tjatar". Well, fuck you then! Du kan få sova i en buske om du vill. Ygfueyfbgrl. Men ändå, om man är skillad nog att ha en anställning borde man väl ändå klara av att torka en köksbänk? Eller? Jag hatar oordning. Hatar. Tål inte. Ordning och reda ger mig frid i själen. Det är vackert. Avslappnande. Så förstår ni vad motsatsen gör med mig? Kaos är mitt värsta störningsmoment. Min hjärna funkar inte som den ska för allt jag kan fokusera på är oredan. Den största anledningen till varför jag fått diagnosen ADD är för att jag har extremt lätt för att bli distraherad, och kaos distraherar mig. Är det stökigt kan jag inte stänga det ute. Man kan kanske tycka att jag borde chilla, sluta vara så himla pedantisk, but I can't, okay? Jag gillar då det är fint och städat och då allt är där det ska vara. Frid i själen, remember? Jag tänker inte be om ursäkt över det. Vägrar. Ygoiusfhgiseuhg.

Puh. Så. Nu har jag fått ventilera. I'm gonna breathe now. NOT! Gaaaahahhhahahah! Feel the rage!

Haha. Ingen kommer våga hälsa på mig nu. Får isolera mig. Kapa alla band. Bli en enstöring. Känns ändå som att jag stör mig på hela mänskligheten just nu. I'm never pleased. Blöh.
 
Nädå. Allt har faktiskt inte varit dåligt. Han har t.ex. konverterat alla våra hi8-band från vår barndom till digitala filer som vi sedan sett på. Suttit och skrattat åt pottkantsfrisyrer and whatnot. Good times, good times.

PS. Låt inte din brorsa bo hos dig. There will be regrets. Many. Ni kommer hata varandra sen. Kanske. Eventuellt.



▾ Daniella 🌙 säger:

Haha, behöver du en au pair sen när ivy är större, hojta BA!

Svar: Haha, visst ^^
Ida ☯ the sky under the sea

2015-11-11 ✖ 11:49:14
http://vapenbroder.blogg.se/
▾ Anna säger:

Jag hade blivit precis lika irriterad som du blev. Någon ordning får det allt vara på dem! :)

Svar: Ja! Eller hur ^^
Ida ☯ the sky under the sea

2015-11-11 ✖ 14:03:47
http://annaterneborg.blogg.se
▾ MADDISENJ.SE säger:

Haha, hade nog blivit tokig om jag bodde med min bror, någon dag eller två skulle nog funka men inte längre.

2015-11-11 ✖ 14:59:02
http://maddisenj.se
▾ Johanna säger:

Haha det där låter exakt som mig och min bror även om vi fortfarande bor hemma. Hur många sekunder tar det egentligen att torka bort sina smulor och slänga de tomma paketen?? Hur svårt kan det vara gah

Svar: EXAKT!!!
Ida ☯ the sky under the sea

2015-11-12 ✖ 06:48:16
▾ Bunny Therése säger:

Hahaha så underbart inlägg XD

Svar: Haha x) Han blev dock sur över det...
Ida ☯ the sky under the sea

2015-11-12 ✖ 12:04:43
http://bunnydrugz.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
OBS! Om en inte har något snällt att säga är det bättre att hålla käften, puss.

Namn:
Stammis?

E-mail (bara jag ser):


URL (så att jag kan hälsa på hos dig):


Skriv en rad eller två...


Trackback