En hårresande historia

 
På första bilden ser ni min naturliga hårfärg. Jag var 14 år och hade aldrig färgat håret. Jag kan inte minnas att jag hade så mycket regler då jag var yngre, förutom följande: inga piercingar förutom i öronen och inget färgande av hår (ja, och det obvious-a no-drugs såklart). Jag tolkar det som att (mamma tyckte att) jag var fin (kanske helt perfekt) som jag var, och visst, min naturliga hårfärg var fin, men... Okej, inga men, att jag fick vara blondin istället för brunett några år längre än jag ville är inget jag sörjer idag. Kan ju lugnt säga att jag tagit igen det här med hårfärgning på senare år.
 
2007: När jag fyllt 15 fick jag äntligen tona håret brunt. Yay. Fast grejen var ju att jag egentligen ville ha svart hår då. Jaja, close enough. 
 
2008: Testade på mörkbrun nästa gång, och det blev nästan svart #closerenougher. Sedan fyllde jag 16, började gymnasiet, sa Hej då emo och Hej fashionista (LOL) och färgade koppar-ish. Blev dock missnöjd pga för lite ginger och för mycket brun, men livet gick vidare ändå.
 
2009: Ville ha tillbaka min naturliga hårfärg och färgade håret på salong för första gången. De lade i ljusare slingor och gjorde nåt annat jox så att håret skulle få självbleka under våren, och till sommaren var jag blond (helt utan skarp utväxt dessutom). Tror det kallas jordgubbsblont. Fint var det. Hade så året ut.
 
2010: I februari ville jag bli brunett igen. Gick tillbaka till samma salong och de kirrade biffen. Fast så självblektes håret under våren precis som året innan och till sommaren hade jag fått tillbaka min naturliga hårfärg. Igen. Måste bara inflika hur avis jag är på mitt hår på andra bilden från 2010, tagen mitt under mitt hårs oplanderade resa från brun till blond #mittlivsendabrahårdagtrorjag
Sen började jag sista året på gymnasiet och fyllde 18 med en lila dipdye. Då hade dipdyes precis slagit igenom och jag var nog ensam på min skola om att ha det. 
 
2011: Fortsatte rocka den lila dipdyen fram till sommaren, då blev det lite från och till då jag inte orkade lägga i färg var och varannan vecka. Klippte av håret i slutet av sommaren och hade min naturliga hårfärg (som växt ut efter 1,5 år utan färgning) ett tag. I oktober hade jag lila hår i typ två dygn (för att kunna klä ut mig till Hit Girl bland annat) innan jag blev brunett med rosa dipdye, i december var jag brunett med lila och blå dipdye

 
2012: Var brunett med blå dipdye tills jag kom på att jag ville bli redhead i början av våren. Älskade verkligen det röda tillsammans med den lila dipdyen (är ett stort fan av dipdyes, okej). Testade även rött med rosa dipdye och rött med blå dipdye. Till hösten körde jag på helrött. Först en ljus nyans, sedan en mörkare. Precis innan årsskiftet ville jag ha lila hår, men det blev typ svart? 
 
2013: Det svartlila blektes tillbaka till mörkröd. Färgde eventuellt om håret rött under våren och till sommaren hade jag minst tre olika nyanser i håret pga lat. I augusti blekte jag håret och var väldigt gul i några dagar innan jag äntligen färgade håret lila på riktigt! Först slarvigt själv (det satt i typ en vecka), sedan proffsigt av min frisörvän Izabell (det satt i resten av året). 
 
2014: Februari: Blev less på det lila och blekte halva håret. Det blev då grönt. Mars: Blekte bort resten av det lila. April: Färgade hela håret apple green. Maj: Färgade hela håret alpine green. Under sommaren blektes det och blev typ turkost. I oktober färgade jag utväxten + lite till brun, och resten av håret grönt.
 
2015: Urblekt grönt tills jag orkade färga dipdyen blå i maj. Tanken var att jag också skulle färga utväxten mörkare brun, men det blev inte av förrän i juli då det blå inte längre var blått utan blivit silvergrönt-ish.
Nu är det i alla fall brunt med blå dipdye. Börjar bli less på det, så får se vad det blir härnäst. Funderar på något åt det röda hållet igen...
 
I kollaget tog jag med då håret självblekts, men utan att räkna med det eller då jag fyllt på med samma färg (nödvändigt för att kunna ha färgglatt hår) får jag det till att jag ändrat hårfärg 21 gånger. Har fortfarande aldrig haft svart hår, haha.

Avslutar med två frågor:
Vilken hårfärg tyckte ni bäst om?
Vilken hårfärg är ni mest sugen på just nu?



▾ Iza säger:

Favorit är röda, lila som den sista lila bilden från amerikat och de du har nu :3

Svar: :3
Ida ☯ the sky under the sea

2015-11-08 ✖ 03:40:33
▾ corneliaeriksson.blogg.se säger:

Åh, roligt att se!

2015-11-08 ✖ 12:50:27
http://corneliaeriksson.blogg.se/
▾ Mirano säger:

Tycker du passar riktigt bra i grönt hår (och alla andra färger också såklart, hehe)! ^^

Svar: Tack, kul att du tycker det :) Tycker själv att det var kul/intressant/en lättnad att den färgen funkade på mig, det för det känns som att grönt är en rätt svår färg ändå x)
Ida ☯ the sky under the sea

2015-11-08 ✖ 22:37:51
http://miranodesign.blogg.se/
▾ Jessy säger:

Åh, va roligt inlägg :D Jag älskar bilden där du har 'baby-blått' på 2014 :D så himla fint! <3

Svar: Tack! Sommaren och solen kirrade den nyansen ;)
Ida ☯ the sky under the sea

2015-11-11 ✖ 10:51:53
http://nouw.com/JessyGunnarsson
▾ FrökenTV, bloggen om tv och film säger:

det lila

2015-11-13 ✖ 16:10:07
http://efji.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
OBS! Om en inte har något snällt att säga är det bättre att hålla käften, puss.

Namn:
Stammis?

E-mail (bara jag ser):


URL (så att jag kan hälsa på hos dig):


Skriv en rad eller två...


Trackback