Jag har en liten trädgård i fönstret

 
I väntan på min mänskliga bebis, sköter jag om mina små gröna. Under påskhelgen var jag nämligen hos Ida och planterade lite fint och ätbart. Jalapeño, pepparmynta, persilja och grekisk basilika. Blir så glad varje gång jag ser hur mycket de växt. Awwww.

Jag tycker om växter och blommor, men har aldrig hållit på med sådant tidigare (praktiserade visseligen i en blombutik en gång, men det handlade mer om att pynta planteringar än att sköta om växter). I min förra lägenhet lyckades jag ta död på alla (2) krukväxter jag hade. Dags att skärpa sig tyckte jag då, för jag vill ha växter i mitt hem. Fick två orkidéer i inflyttningspresent, sedan fick Ida och hennes syster lära mig lite om att så och hjälpa mig komma igång, hehe. Fin-fint.



▾ Sara Navjord säger:

Åh vad fint ^^

Svar: Ja! *u*
Ida ☯ the sky under the sea

2015-04-20 ✖ 16:55:14
http://saranavjord.se/
▾ I am Baam säger:

Åh haha tänk om man ändå var en sån som inte lyckades döda allt som lever i en kruka :O
Men jag tycker onekligen att det är mysigt att se när någon odlar eget. Sen ser det så fint ut också ^^

Svar: Sådan har jag ju varit också, men jag ville verkligen försöka och hittills har det ju gått! Så om du vill något, är det ju alltid värt att försöka ^^ - - - Växter är helfint ju ^^
Ida ☯ the sky under the sea

2015-04-20 ✖ 20:50:22
http://iambaam.blogg.se
▾ louie säger:

Vad mysigt med små plantor, det verkar ju gå bra hitintills för dig ändå (:

Svar: Hoppas det fortsätter så också!
Ida ☯ the sky under the sea

2015-04-20 ✖ 22:30:40
http://endagtill.blogg.se/
▾ junkfoodjunkie säger:

ÅH det är så roligt då man börjar se att det faktiskt börjar växa ^^
Sv. Tack så mycket ♥

Svar: Ja, helt bäst! Speciellt då man som jag varit lite otålig de första veckorna då inget syns x)
Ida ☯ the sky under the sea

2015-04-21 ✖ 14:35:18
http://junkfoodjunkie.blogg.se
▾ Ida säger:

Åhh!! vad fint de har vuxit! :D
Basilikorna skulle kunna omplanteras redan nu tror jag (?), när de har fått sitt andra bladpar. Inte till en alltför stor kruka bara, lite åt gången :)
Mina basilikor har nu börjat blomma igen, så kanske ska leka humla så att det blir några frön.

Mina växter här hemma är annars i ett enda jävla kaos, å sen har Tuomas lämnat mig ensam hemma nu för en tid framöver, så vete tusan hur det ska gå.. haha, nåjaaa

Och oj vad pepparmyntan växt! :D Får den flytta till en större kruka så småningom kommer den nog rota sig som en tok (som du nog såg hos mamma min..)

Kram på dä!

Svar: Eller hur! Var lite väl otålig i början då inget hände, men nu så. Blir helt glad :D Jag har faktiskt börjat tänka på omplantering... Men jag undrar om jag ska plantera dem i varsin om de fortfarande ska vara tillsammans, bara i en större kruka? *nybörjare* Pepparmyntan ska iaf få sig en större kruka. Haha, ja. Den kommer alltså växa och bli lika höga som de vissna i din mammas rabatt? Hjälp! - - - Aw no :( Men jag hoppas och tror att det kommer gå bra med era växter med! - - - Kram!
Ida ☯ the sky under the sea

2015-04-22 ✖ 22:39:48
http://idreaido.blogg.se
▾ Ida säger:

Svar på svar:
Ja, det tar lite tid :) sen känns det helt galet när det väl börjat.
Det kan du bestämma helt själv :) Jag har tre basilikor tillsammans, de har mått helt okej så (kanske inte nu längre, höhö). I början kan du säkert ha dem tillsammans. Jag skulle kanske rekommendera terra cotta (heter de så, hahaha) krukor sen framöver. Plast är så instängande och fukten kommer inte riktigt ut då.

Ja, med lite tur så :) Du kan ju förstås knipsa av den emellanåt (och torka/äta (bara kolla så det är ok att äta nu när du har bebis i magen :)jag kan inte särskilt mycket sånt) annars är det ju utmärkt att torka och dricka i te eller krydda osv) pepparmyntan tar nog knappast skada av det tror jag.. google tells ;P
Dess blad ser ju rätt stora och fina ut, jag tror den kommer må prima så länge den får tillräckligt med ljus och vatten förstås.
Sen kan den nog övervintra om du har den ute på balkongen, så den får "sova", men är ju lååångt till dess, haha.

2015-04-22 ✖ 23:15:22
http://idreaido.blogg.se/
▾ Ida D säger:

Sv på sv 2:

Jaaa, jag hoppas det. Får kanske ha nån på besök som kan något om dem så att jag inte gör något galet..

Svar: Hihi ja ^^
Ida ☯ the sky under the sea

2015-04-22 ✖ 23:16:06
http://idreaido.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
OBS! Om en inte har något snällt att säga är det bättre att hålla käften, puss.

Namn:
Stammis?

E-mail (bara jag ser):


URL (så att jag kan hälsa på hos dig):


Skriv en rad eller två...


Trackback