385. Lite om barndomen

▼ VECKA 4: BARNDOMMEN
 
När lärde du dig prata och vad var ditt första ord?
Mamma har ofta nämnt hur bra och tydligt jag pratade när jag var liten, men jag vet inte exakt när det skedde. Mellan ett och två år gammal i alla fall.
Vet inte vilket mitt allra första ord var, men ett av mina första ord var "dogga". Eh. Det betyder klocka. Min lillebror har också ett roligt första ord. Han sa "doa" åt bulle, haha.
 
Hade du en strikt könssereotyp uppväxt?
Jag tror nog det. Tyvärr. Jag fick dockor, pastellfärgat Lego, Barbies, barnsmink och jag bar rosa, vilket min lillebror aldrig gjorde. Nu var jag inte överdrivet rosa och gullig, med massa puttinutt, men jag tror det var för att min mamma inte tyckte om sådant. Hon gillade klänningar i gammaldags stil med förkläde eller krage då jag skulle vara fin. Men klänning var det ju.
Tack vare att jag hade en lillebror som hade leksaksbilar (jag hade faktiskt en leksakstraktor med flak som jag älskade, samt en traktor i trä som pappa byggt), betydligt mer Lego än mig, kulbana och massa annat kul så lekte jag ju med sådant också. Älskade att leka med både Lego och bilar, men jag älskade också att leka med Barbies och leksaksmat. Det tycker jag är det bästa, att få kunna leka med vilka leksaker man vill, utan att bry sig om vilket kön patriarkatet satt på dem.

Tipsa om en lek du lekte som du tycker barn idag borde testa på också.
Jag har ett tips: Lägg ifrån er surfplattan och upptäck er fantasi. På den kommer man långt som barn.


Lämna en kommentar!
Det är okej att ha egena åsikter, även om DU HAR FEEEEEEL!
Och till alla som känner för att vara taskiga: buy a cat & GTFO.

Jag heter:
Spara?

E-mail:


Min blogg:


Kommentar:


Trackback