344. Systembolaget

▼ VECKA 50: ALKOHOL
 
Vad tycker du om att Systembolaget har ensamrätt på alkoholförsäljningen i Sverige?
Det är bra tycker jag. Måste säga att det var rätt chill att kunna handla en liter vodka på Sainsbury's (englands Coop typ) också, men det är inget vi behöver i Sverige. Är helt för att det är 20-årsgräns också. Det skulle bara bli ännu lättare för minderåriga att få utköpt om det var 18-årsgräns. Vill de ha får de väl kämpa lite.

▼ Twiggy Lundberg säger

Tycker däremot det är lite fult att man får gå ut på krogen och dricka men inte köpa när man är 18 haha. Men nu är jag ju 20+ så jag behöver inte tänka på det ;)

Svar: Det är ju just det det inte är. Man är myndig då man är 18, därför logiskt att man också får förtära alkohol. Köper man alkohol på krogen dricker man det där, och kan inte köpa ut åt minderåriga. Däremot om det varit 18 år på Systemet också så ökar tillgängligheten hos minderåriga, eftersom fler under 18 känner 18-åringar än 20-åringar. Det är därför det är så :) Sedan existerar ju langning ändå, men det känns ändå som en vettig lag.
Ida ☯ the sky under the sea

2014-12-10 ✖ 17:34:10
http://shadowoftheday.blogg.se/

Lämna en kommentar!
Det är okej att ha egena åsikter, även om DU HAR FEEEEEEL!
Och till alla som känner för att vara taskiga: buy a cat & GTFO.

Jag heter:
Spara?

E-mail:


Min blogg:


Kommentar:


Trackback