Bara bebiskläder


Fina bebiskläder. De övre köpte jag innan Ivy föddes, de undre har hon fått i present av släktingar.

Alltså, vadå tjejigt och pojkigt? Egentligen. Det delas in i tjejkläder och killkläder redan från de minsta storlekarna, då det egentligen bara borde handla om bebiskläder och barnkläder. När jag väljer kläder utgår jag från vad jag tycker är fint eller fult, inte vad som passar bäst till mitt barns kön. 
 
Vi tog aldrig reda på vilket kön Ivy hade innan hon föddes. Det spelade såklart ingen roll vilket det blev, men jag var rädd att om det blev en flicka skulle det bli fritt fram för släkt och vänner att köpa klänningar, rosa och ryschpysch. Bara för att hon är en tjej.
Med facit i hand kan jag säga att, jo, visst har det blivit ett och annat rosa, med spets och gulligull, men inte jättemycket. Och egentligen är det väl inget fel på puttinuttgull, det är bara inte min smak. Jag hade inte satt på henne sånt om hon var en pojke heller. Skillnaden är att jag tror folk inte ens hade köpt sånt till oss då. Så det handlar inte om att klä henne "pojkigt" eller enbart könsneutralt (för det finns mycket i de kategorierna som inte är min smak heller), lika lite som att jag skulle klätt henne "tjejigt" om hon var en pojke.
 
It's very simple. Jag tycker om de flesta färger. Rosa, grönt, turkost, gult... Jag tycker inte om ljusgult, khakigrönt eller när det blir för mycket färger i en rörig kombo. Jag tycker om all-over-prints, gärna med djurmotiv, grafiska mönster, mössor med öron och musikrelaterat. Jag tycker inte om prints med fordonsmotiv, randigt i mer än två färger, sportiga monogram och - slogans, fula mitt-på-magen-tryck eller plotter. Med reservation för undantag (men alltid oavsett kön).
 
Det handlar alltså inte heller om att utesluta färger. Det handlar om att jag inte vill välja rosa och sockersött bara för att Ivy är en tjej. Jag tänker, skulle jag inte valt det till henne om hon var en pojke, varför ska jag välja det till henne då hon är en tjej? 
Liksom, försök avgöra könet på en okänd bebis iklädd, säg, en vit body. Det går inte förrän man tittar innanför blöjan. Är det därför det är så viktigt att klä dem könsstereotypt? För att det ska synas? För mig är det självklart att Ivy är min dotter (tills hon eventuellt säger något annat) oavsett kläder, och för mig är det oviktigt om det syns för alla andra eller inte.
Fast så kommer vi till dubbelmoralen. Klänningar. Jag skulle nog inte sätta på min bebis en klänning om det var en kille. Faktiskt. Och lite därför har jag svårt att klä Ivy i klänning trots att jag tycker det är fint, ibland. Så jag kommer ta emot de jag får av andra, men låter nog bli att köpa själv. Some shit are just too deep inrotat alltså, och må så vara då.

För visst finns det större och viktigare saker och sätt än just hur en väljer att klä sitt barn, men jag tror att det börjar redan där. Jag vill skydda mitt barn från könsstereotyper och könsroller, ge henne större valfrihet. När Ivy är tillräckligt stor för att kunna välja själv ska hon känna att det är lila mycket okej att klä sig i rosa fluff som sportigt och blått. Eller tufft rosa och blå spetsar. Och samma sak om jag någon gång skulle få en son. Han ska kunna klä sig i en prinsessoutfit utan att bli kallad fjollig. Jag vill inte vara delaktig i att propsa på könsroller på mitt barn. Det känns som att resten av världen är tillräckligt bra på att begränsa, så jag väljer att ta avstånd. Och jag börjar med kläderna. Nästa stopp är leksakerna.
 
PS. Jag tror självklart att även folk som klär sin bebis mer eller mindre könsstereotypt väljer de kläder de tycker är fina. Och ni får såklart klä sina bebisar hur ni vill. Det här är mina åsikter om mitt barn.



▾ Daniella 🌙 säger:

Enda skillnaden med tjej och kill-kläder kommer senare när bebis blir barn: tjejavdelningen är tajt och oftast inte lekvänliga kläder medan pojkar får stora mysiga tröjor och jeans de kan springa i! Så löjligt.

Svar: Jag tycker det är rätt stor skillnad på färger och motiv också. Men håller med om att det är löjligt. Det är ju bra att det finns mycket att välja mellan, men det är tråkigt att en sida riktar sig till enbart tjejer och den andra till enbart killar.
Ida ☯ the sky under the sea

2015-09-05 ✖ 08:54:17
http://vapenbroder.blogg.se/
▾ Linnéa Pyrrö säger:

Håller med dig så. Tycker helt enkelt man får klä sig/sitt barn i det man tycker den ska ha, det ska vara bekvämt!

Svar: Fast det gör väl de flesta, alltså väljer det de gillar. Men de flesta väljer och tycker ju också utifrån kön och det tycker jag är tråkigt, för redan där skapas könsroller. Håller med om att det ska vara bekvämt i alla fall! T.ex. så har jag insett att jag ogillar att min dotter har klänning för det är ett så himla bökigt plagg! Haha.
Ida ☯ the sky under the sea

2015-09-05 ✖ 19:55:41
http://liinneaelisabetpyrro.blogg.se/
▾ MADDISENJ.SE säger:

Fina saker! Jag klär min dotter i både "tjejiga" och "killiga" kläder, struntar jag fullständigt i ;)

Svar: Va bra!
Ida ☯ the sky under the sea

2015-09-05 ✖ 21:34:22
http://maddisenj.se
▾ Johanna Utterberg säger:

Förstår precis hur du menar och som du säger så finns det de som klär sina barn i mer könsrelaterade färger bara för att de tycker att de är fint och jag skulle nog tillhöra den kategorin om jag fick barn. ;)

Svar: Var kanske inte riktigt så jag menade, haha, alla klär väl sina barn efter sin egen smak. Men varför skulle något som är fint på en tjejbebis inte vara fint på en pojkbebis? Det är ju bara könsorganet som skiljer dem åt, det är människan själv som skapar könsroller genom att skapa fler olikheter. :)
Ida ☯ the sky under the sea

2015-09-05 ✖ 22:08:57
http://johannautterberg.blogg.se/
▾ Celine säger:

Jättebra skrivet och bra tänkt av dig!

2015-09-06 ✖ 09:20:51
http://celinelf.blogg.se
▾ Sanna säger:

fina kläder :D

Svar: Well, I know ^^
Ida ☯ the sky under the sea

2015-09-06 ✖ 15:19:44
http://nouw.se/dreamspo
▾ Amanda Jona [SPONTAN] säger:

Åh vad det här inlägget gjorde mig glad! Alltså heja dig, så sjukt grym inställning som mamma!

Svar: :D
Ida ☯ the sky under the sea

2015-09-06 ✖ 16:55:26
http://spontan.blogg.se
▾ Amanda säger:

Åh så söta! Bra inställning btw, håller med!

2015-09-06 ✖ 21:01:28
http://amandaforsman.blo.gg
▾ ♀ P E A C E R E V ♀ säger:

Du tänker klokt!

Alltså för min del kan jag dock tycka att när man diskuterar det här med genus när det gäller barnkläder, så kan jag ibland känna att vissa genusmedvetna undviker rosa och glitter och sådant åt sina flickor, just för att det anses tjejigt. Att klä en pojke som tjej, och en tjej som pojke gör inte kläderna könsneutrala, de bara byts. Så jag tror och kommer själv göra som dig, att man tar det man tycker är snyggt och blandar.

För att rosa t.ex. ska bli en könsneutral färg måste båda kunna ha på sig färgen utan att man blandar in könet. Och det är väl där klänningar kommer in i bilden, för jag känner faktiskt samma sak.

Svar: Jag håller helt med! Borde ha skrivit det nu nu skriver i inlägget, eftersom det är precis så jag tänker också. Och kan faktiskt eventuellt ändra mig om klänningar på pojkbebisar också, bara det att det är så himla djupt inrotat i mig att klänning är ett tjejplagg... Tyvärr.
Ida ☯ the sky under the sea

2015-09-07 ✖ 17:43:56
http://PeaceRev.com
▾ ♀ P E A C E R E V ♀ säger:

blev nog en rörig kommentar D:

Svar: Absolut inte, fattar precis! ^^
Ida ☯ the sky under the sea

2015-09-07 ✖ 17:44:30
http://PeaceRev.com

Lämna gärna en kommentar:
OBS! Om en inte har något snällt att säga är det bättre att hålla käften, puss.

Namn:
Stammis?

E-mail (bara jag ser):


URL (så att jag kan hälsa på hos dig):


Skriv en rad eller två...


Trackback