Making friends

I brist på annat, här är en bild på mig.

Fick utmana min social fobi (japp, särskrivning på det) rätt rejält idag / igår. Var nämligen och fikade med en person jag inte kände (också mammaledig, så hon hade sin bebis med = bra icebreaker) och som jag bara Facebook-chattat med innan (men bara för att bestämma att vi skulle ses). Soooo wow. Kvällen innan mådde jag rätt dåligt. Ni vet, som när en går runt om söndagskvällarna och inte vill att det ska bli måndag, fast värre. Ville inte gå och lägga mig för att jag inte ville att set skulle bli nästa dag... så fort... Men så blev det nästa dag och jag blev för upptagen med morgonrutinerna för att kunna vara nervös och lurade mig själv att vara glad genom att tänka att vi (Ivy och jag) bara skulle ner på stan och kika runt, "Ja, vad kul".

Det funkade. Det gick jättebra, för hon jag träffade var väldigt social och lättsam (har jättelätt att känna mig obekväm med folk, även med folk jag känner eller är bekant med, ofta för att jag tror att de har vissa förväntningar på hur jag ska vara och då måste jag leva upp till dem och oftast resulterar det i att jag begränsar mig själv), och som sagt bebisar, bra icebreaker.
Det känns jättekul och bra, dels för att jag kanske får en vän med barn i Ivys ålder och dels för att det känns som ett personligt achievement för mig. Ofta efter sociala möten av alla slag brukar jag känna mig dålig, att jag inte var som jag ville vara, att jag formulerade mig fel då jag väl sa något, men den här gången känner jag inte så.
Och damn, vad mycket lättare dagen blev då jag fick komma ut ett tag. Att ha en anledning till att ta sig ut.

För jag har inga (nåväl) problem med att vistas bland folk (oftast). Det är mer konkret kontakt det blir jobbigt. Ibland räcker det med blickar.
Jag har inte skrivit så mycket om social fobi här på bloggen, men jag har många gånger tänkt att jag ska. För jag har ett draft någonstans i mitt huvud, grejen är bara att jag måste hitta tid och ork och inspiration till att få orden från mitt huvud till papper (läs: digitala bokstäver i telefonen).
Jag har i alla fall börjat gå KBT för detta nu. Finally! Det känns så bra och det känns redan som jag gjort framsteg. Har hatat den här delen av mig själv så länge för det har förstört så himla mycket vi mitt liv. Gah. Jag vill inte ha den här onödiga försvarsmekanismen som gör att jag begränsar mig själv längre. Jag tvivlar på att jag någonsin kommer kunna stå framför en grupp med stor människor och hålla föredrag, men jag kräver inte det heller, jag önskar bara att kunna leva normalt utan att behöva begränsa mig själv fast jag egentligen inte vill. 
Dagar som dessa visar att jag är på väg i rätt riktning, och hjälper mig att fortsätta. Because bra erfarenheter, that's why. 



▾ Daniella 🌙 säger:

Nu handlar ju inte inlägget om ditt hår men jag tycker att ditt hår är alldeles fantastiskt <3

Svar: Tack! Hade för ovanligheterna skull em good hair day på denna bild :)
Ida ☯ the sky under the sea

2016-01-28 ✖ 04:06:46
http://vapenbroder.blogg.se/
▾ moa säger:

" har jättelätt att känna mig obekväm med folk, även med folk jag känner eller är bekant med, ofta för att jag tror att de har vissa förväntningar på hur jag ska vara och då måste jag leva upp till dem och oftast resulterar det i att jag begränsar mig själv " - wow, du beskrev precis mig där faktiskt.

Riktigt bra inlägg, känner igen mig mycket i vad som skrevs. Massa lycka till! :)

Svar: Wow. Skönt med igenkänning, inte så kul att känna så dock.
Ida ☯ the sky under the sea

2016-01-28 ✖ 10:51:33
http://moathemoses.blogg.se
▾ Mirano säger:

Sociala fobier suuuucksss!! >_<
Men lycka till med din KBT-behandling, den kommer göra underverk (fungerade utmärkt för mig när den egentligen inte skulle ha gjort det såatte)! :)

Svar: It sucks indeed! Tack! Hittills tycker jag det hjälpt en del så jag hoppas det fortsätter så. Vad bra att det funkade för dig, speciellt om det inte borde ha gjort det :O
Ida ☯ the sky under the sea

2016-01-28 ✖ 15:40:49
http://miranodesign.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
OBS! Om en inte har något snällt att säga är det bättre att hålla käften, puss.

Namn:
Stammis?

E-mail (bara jag ser):


URL (så att jag kan hälsa på hos dig):


Skriv en rad eller två...


Trackback