Kläder har inget kön

 
Förra året skrev jag ett inlägg om hur jag tänker kring hur jag vill klä Ivy, och i det inlägget nämnde jag att jag inte gillade gulligull... och sånt... Men det gör jag visst. Jag gillar gulliga kläder till bebisar. Inte sockersött, men gulligt, sure. Det är fint. Älskar små koftor, gärna stickade / virkade. Aw. Kewt.
Fast jag tycker ändå att "pojkavdelningarna" oftast har snyggare kläder. Inte för att jag klär Ivy så som jag tycker är snyggast, det finns faktiskt ganska många plagg i hennes garderob jag egentligen inte tycker är så fina. För att 1. Det mesta av Ivys kläder är begagnat (är inte lika kräsen då), och 2. Har bara valt en bråkdel själv. Men det är okej. Så länge det går att matcha, haha, för det är det viktigaste. Missmatchat är ett sånt där störningsmoment som min ADHD-hjärna inte orkar med. 
 
 
Innan det blir helt off topic... Grejen är att jag, som jag försökte få fram i förra inlägget, inte vill köna kläder. För kläder har inget kön. Hade jag haft en pojkbebis skulle jag också gärna klätt honom i fina koftor och gulliga bodys och ja, till och med klänning (fast eftersom jag inte köper bebisklänningar själv hade jag förmodligen inte ens haft några då). Allt som finns i Ivys garderob skulle lika gärna kunna klä en pöjk. I mean whatever, bebisar ser ändå bara ut som bebisar (dvs små goklumpar, aw). Det är vi vuxna som könar. Det är vi vuxna som uppfostrar tjejer till att bli "tjejer" och pojkar till att bli "pojkar". Det är så. Om ni tvivlar så ska ni veta att de sa det i Vänner, så då måste det ju vara sant. I 8x09 "The one with the rumor". Kolla:
Will till Rachel: "That's right. We said your parents flipped a coin, decided to raise you as a girl, but you still had a hint of a penis." 
 
Skulle aldrig betvivla någons könstillhörighet bara på grund av dens kläder. If you say it's a boy, it's a boy, und so weiter. Tror ingen betvivlar att jag är kvinna trots att hälften av mina överdelar är av herrmodell (hatar "girly"-modell på bandtröjor) och att Kim är man trots att han ärvt färgglada jeans av sin syster. 
 
Fick en bra kommentar under förra inlägget av Peace Rev, där hon kunde sätta ord på mina tankar (typ bättre än jag själv).
 
Haha. Kan inte låta bli att känna mig lite töntig som skriver ett seriöst inlägg om kläder, hur ens bebis kläder ser ut. Gah. Så länge hen har kläder liksom.
Men ja, faktum kvarstår, jag förstår inte varför det är så viktigt, eller snarare, varför det kan kännas fel att klä en tjej för pojkigt och en pojke för tjejigt. I jut don't get it. "Ja, men jag klär min tjej tjejigt för att det är fint!". Ja, totally! Är helt med på poängen där. Men. Blir det fult helt plötsligt på en bebis med snopp? Bara en fråga.



▾ Amanda Jona [SPONTAN] säger:

Inte alls töntigt, tycker denna fråga är så himla intressant! :)

Svar: Va bra :)
Ida ☯ the sky under the sea

2016-02-20 ✖ 14:44:17
http://spontan.blogg.se
▾ Mirano säger:

Jag håller helt med dig, förstår inte alls varför folk envisas med att lägga på manliga/kvinnliga stämplar på precis allting?

Svar: Nä eller hur!
Ida ☯ the sky under the sea

2016-02-21 ✖ 11:44:25
http://miranodesign.blogg.se/
▾ lina säger:

Håller så med dig!! och de där strumpbyxorna är de sötaste jag sett... vill också ha sådana

Svar: Ivy har växt ur dem så du kan ta dem ;)
Ida ☯ the sky under the sea

2016-02-22 ✖ 01:44:43
http://rivnafasader.blogg.se
▾ Christina säger:

Håller med dig. Hade varit lättare om det vore en bebis/barn-avdelning med blandat istället för delat.

2016-02-22 ✖ 11:45:34
http://www.jinxedchrissie.blogspot.com

Lämna gärna en kommentar:
OBS! Om en inte har något snällt att säga är det bättre att hålla käften, puss.

Namn:
Stammis?

E-mail (bara jag ser):


URL (så att jag kan hälsa på hos dig):


Skriv en rad eller två...


Trackback