2 year anniversery | The divorce

LOL it didn't even last for more than one year #sorrynotsorry

Kim och jag har bestämt oss för att inte vara förlovade längre. Okej, jag erkänner, det var mest mitt beslut. Jag sa precis vad jag kände, och han sa att det inte spelade någon roll. Vi kan jämföra det med att en inte skulle gifta sig om bara den ena partnern vill. Det är ju inget en gör för att göra någon annan glad liksom. I alla fall inte i vår värld. 

Men älskar ni inte varandra längre? Jo. Då kan ni ju lika gärna vara förlovade? Sorry, jag ser inte en avbruten förlovning som en nedgradering om det gör mig mer bekväm i mitt förhållande.   

För mig är en förlovning: 
1. Ett löfte om att vilja spendera resten av livet med sin partner, och enligt traditioner ska det leda till giftermål.
2. Ett kärleksfullt löfte om att vilja spendera resten av livet med sin partner likvärdigt med giftermål, men utan att ha det på papper. Det behöver alltså inte leda till giftermål, det är minst lika fint ändå. 

För att spara mig själv tid och förkorta inlägget eskorterar jag er h i t och h i t om ni vill läsa om själva förlovningen (♥ still such a beautiful memory ♥).  

Anywhore. Jag känner att jag bara vill fokusera på livet här och nu. För drygt ett år sedan gick jag och fantiserade ihop mitt drömbröllop, men innerst inne känner jag att giftermål inte är något för mig. Jag vill inte gifta mig. Någonsin. Jag skulle inte klara av att avge ett löfte för resten av mitt liv. "Alltså, man kan faktiskt skilja sig". Haha, jo, men om man tänker så ska man nog inte gifta sig. Och även om en förlovning inte måste leda giftermål så känner jag fortfarande att inte heller det är något för mig. När jag sett ner på mitt diamantprydda ringfinger har det inte riktigt känts som jag. Om jag ska vara ärlig känner jag mig obekväm då andra påpekar att "Vi faktiskt är förlovade". Som om det är mer värt. Det är bara en titel och ringarna är bara en symbol, men för mig har det också varit en slags press. Det har känts som att jag gått emot mig själv och det jag står för. Gjort ett val baserat på att det borde vara det mest romantiska som finns, inte för att jag själv tycker det. 
När jag mått dåligt och tvivlat på oss, då saker varit dåliga, då har jag slitit av mig ringen. Jag vet, det är jättetöntigt. Omoget even. Som att vår kärlek sitter i ringarna, och att det är ringens fel liksom. Så då har jag hellre ett vanligt sambo-förhållande än ett förlovat sådant.  

För mig är det här ett mycket mer moget val än att stanna kvar i något jag själv inte tror på. Och det betyder inte att jag inte tror på vårt förhållande. Jag vill inte vara förlovad. Jag vill bara vara tillsammans med Kim. Det finns andra sätt att visa tillhörighet på än med ett par ringar, för där ligger bara en romantiserad, materiell lycka. Något som understryker det är att det jag saknar mest med förlovningen är ingraveringen i ringarna.

My home is in your heart.

(en textrad ur en fin låt av ett gemensamt favoritband; We Came As Romans)

But know what, my home is still in your heart.



▾ Tinis - en blogg som vill göra dig glad! (just nu: GIVEAWAY:D) säger:

Det bästa med livet är att man kan ändra sig, sen kan man ändra sig igen! och det bästa är att det inte behöver vara en nedgradering överhuvudtaget. Jag och min kille blev särbos efter att vart sambos ex. Kändes superdramatiskt först, och det var jag som ville det och tänkte typ att vi nästan gjorde slut, men vi gjorde inte det, nästan tvärtom! För nu är vi tillsammans på sätt som vi vill tillsammans! Vilket gör att båda mår bättre.

Kram/Tina

Svar: Eller hur, så känner jag med! Och just nu är en förlovning inget för mig, inte giftermål heller. Tycker absolut inte att det är en nedgradering. Att vara förlovad gör inte ett förhållande mer värdefullt. Samma med att vara sambos eller inte, funkar det bäst för er att vara särbos så ska ni ju vara det!
Ida ☯ the sky under the sea

2015-09-07 ✖ 08:00:04
http://www.tinis.me
▾ Daniella 🌙 säger:

Precis som ovan säger, vill man sen kan man bara göra igen! Men tyckte ringen var himla fin <3

Svar: Precis! I know, den är jättefin </3
Ida ☯ the sky under the sea

2015-09-07 ✖ 10:35:03
http://vapenbroder.blogg.se/
▾ Bunny Therése säger:

Så länge man vill vara och är lyckliga tillsammans så ser jag inte varför man måste "bekräfta" sitt förhållande genom förlovning och giftemål. Jag vill nog gifta mig någongång, men inte bara för sakens skull liksom. ^^

Svar: Eller hur. Nog för att jag egentligen tycker det är en fin grej, men det är helt enkelt inte för alla :) Nae, gifta sig bara för att känns inte 100%-igt, men vill man så go for it ^^
Ida ☯ the sky under the sea

2015-09-07 ✖ 12:05:01
http://bunnydrugz.blogg.se/
▾ Twiggy Lundberg säger:

Huvudsaken är ju att NI är bekväma och känner er bra i ert förhållande <3

Svar: Eller hur :) <3
Ida ☯ the sky under the sea

2015-09-07 ✖ 13:33:12
http://shadowoftheday.blogg.se/
▾ Jennifers.nu - Fotograf & mamma tack vare IVF säger:

så länge ni är överens och lyckliga så spelar ju inget annat någon roll :) jag blev så förvånad när vi förlova oss att alla andra blev så glada hahaha.. För mig och Tobbe var det ingen stor grej, vi har ju redan tänkt oss att spendera resten av våra liv ihop :) men jag gillar fina ringar såååå ;)

Svar: Precis! Visst är det väl en fin grej såklart, men många känner säkert att det är mer seriöst eller något ^^
Ida ☯ the sky under the sea

2015-09-07 ✖ 21:06:30
http://jennifers.nu/

Lämna gärna en kommentar:
OBS! Om en inte har något snällt att säga är det bättre att hålla käften, puss.

Namn:
Stammis?

E-mail (bara jag ser):


URL (så att jag kan hälsa på hos dig):


Skriv en rad eller två...


Trackback