Jag älskar att kunna se

Jag måste bara få säga att... JAG ÄR SÅ HIMLA TACKSAM ÖVER ATT JAG SER BRA. För det är en sak jag ofta tar för givet. Min syn. Den finns ju liksom bara där. Men det senaste året har jag insett att jag inte alltid kommer att se så här bra. Båda mina föräldrar har synfel. Mamma fick glasögon i tonåren, och pappa i 30-årsåldern. Det är bara en tidsfråga innan min kära syn även sviker mig.

Kim har också synfel. Han har berättat att han gick genom hela högstadiet utan att kunna se vad det stod på tavlan i klassrummet. Att han inte gjorde något åt det förrän i gymnasiet. Varje gång han berättar det, eller nämner hur dåligt han ser får det mig att uppskatta det faktum att jag kan se. Så. Himla. Mycket.
Alltså, jag kan inte ens föreställa mig hur det är att se dåligt. Jag går typ runt och tänker att alla som inte har glasögon ser lika bra som jag. Linser syns ju inte. Kim har linser. Det tog lång tid innan jag fattade att han har det. För jag tar för givet att alla kan se bra bara för att jag inte har erfarenhet av något annat.

Haha, svammelinlägg...

Ja. Jag ville bara offentliggöra min uppskattning över att kunna se bra utan hjälpmedel, för jag uppskattar det väldigt mycket. Det är alltså ingen diss mot synfel eller glasögon.

*knackar i trä så att jag inte råkar ut för en olycka som gör mig blind typ imorgon*



▾ Twiggy Lundberg säger:

Man tar verkligen på tok för mycket för givet! Min syn har börjat svikta lite, eller jag ser fortfarande bra men efter t.ex för mycket tv-tittande / datasittande får jag grymt ont i huvudet och det börjar liksom bli "blurrigt". :(

Svar: Eller hur! Speciellt då det kommer till sin egen kropp/sinnen. Nej, vad jobbigt. Har du kollat upp synen? :(
Ida ☯ the sky under the sea

2015-05-05 ✖ 07:10:24
http://shadowoftheday.blogg.se/
▾ Karin säger:

Var också superorolig för det där men så åkte jag utomlands och någonting hände. Det svider numera i mina ögon när solen lyser, jag har svårt att läsa skyltar på långt håll och det gör ont i mina ögon ibland. Jag skyller på den starka solen, USA är farligt haha. Är mycket orolig över att det ska bli värre men har inga planer på att söka hjälp då jag är superrädd att de ska förstöra min syn helt.

Svar: Shit vad läskigt! Men skadar det verkligen att söka hjälp? :) - - - Angående mig själv så är jag inte så jätteorolig, jag bara reflekterar över att jag förmodligen kommer få sämre syn sen. Men just nu uppskattar jag att jag ser bra och det är inget jag tar för givet! :)
Ida ☯ the sky under the sea

2015-05-05 ✖ 10:21:10
http://forevermore.blogg.se
▾ Ida D säger:

Är så himla fint att få vara tacksam över saker. Jag tror inte du behöver dålig syn. Båda mina föräldrar fick glasögon när de var typ 15 och jag har inte behövt någonting (vad jag vet). Ofta kan det ju vara att man faktiskt inte märker att en fått sämre syn, för att det är något man vänjer sig vid. Jag borde kanske kolla synen nån gång framöver, men wellwell.

Svar: Ja, eller hur :) Självklart måste jag inte få dålig syn, men det känns ändå naturligt att det kommer ske med åldern någon gång... Fast det kan ju dröja 20 år, eller mer. Skönt att du också får ha bra syn. Jag tror jag hade svårt att se den allra minsta texten då jag gjorde synkollen inför körkortet, men känner att jag ändå ser bra i övrigt (brukar testa mig själv då och då hur långt/nära jag kan se). ^^
Ida ☯ the sky under the sea

2015-05-09 ✖ 10:27:08
http://idreaido.blogg.se/
▾ lina säger:

Ja uppskatta det allt du kan! Det är något jag också verkligen uppskattat då optikern sa till mig för några år sedan att jag inte ska ha glasögon eftersom jag kommer se "bra" längre tid då men att någon gång i framtiden kommer jag behöva dem. Fast de senaste två månaderna har jag helt plötsligt börjat se suddigt både på nära och långt håll, så tiden är kommen. Men hej, ska hitta ett par riktigt snygga glasögon och rocka dem!

Svar: Skönt att få ett sånt besked! Nej, vad jobbigt! Väldigt tur att det finns glasögon iaf ^^
Ida ☯ the sky under the sea

2015-05-09 ✖ 11:04:05
http://rivnafasader.blogg.se
▾ Twiggy Lundberg säger:

SV: Nej jag har inte gjort det än, men ska göra det i juni när jag liks ska kolla för körkort!

Svar: Ah! Smart!
Ida ☯ the sky under the sea

2015-05-10 ✖ 12:02:21
http://shadowoftheday.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
OBS! Om en inte har något snällt att säga är det bättre att hålla käften, puss.

Namn:
Stammis?

E-mail (bara jag ser):


URL (så att jag kan hälsa på hos dig):


Skriv en rad eller två...


Trackback