Nagellack!


Hur länge har du varit en nagelnörd?
Har alltid tyckt om nagellack. Brukade stå och beundra skimret i OPI's lack inne på Kicks, men var för snål för att köpa. I början av 2012 bestämde mig för att jag faktiskt hade råd att unna mig ett OPI-nagellack (eller andra märken av kvalitét) i månaden och på den vägen är det. Kan säga att det började spåra då jag upptäckte Ebay sommaren samma år, hehe.

Hur många nagellack har du i din samling?
Var över ett år sedan jag räknade, men över 100 i alla fall. Att jag tycker det är ett rättblygsamt antal vet jag inte vad det säger om mig, haha.

Om du bara fick välja lack från ett märke från och med nu, vilket märke skulle du välja?
Gah. Svårt. Men efter att ha funderat ett tag: Deborah Lippmann. För att 1. De är 5-free, 2. Mycket bra utbud av både färger och finishar (både klassiska och mer intressanta), 3. Snyggaste glitterlacken (de är superglittriga och täcker bra med tre lager). Ett litet plus för snygg flaska och namnen (som är ursprungligen är låttitlar). Har hittills dessa fem och jag älskar dem:

Glitter And Be Gay, Supermodel, Good Girl Gone Bad, Va Va Voom och I Know What Boys Like

Hur mycket spenderar du på nagellack och nagelvård i snitt varje månad?
Förra året bestämde jag mig för att motionera mer, med ett nytt nagellack som morot. Får ett eller två poäng då jag tränar eller motionerar beroende på vad det är och hur mycket. Trettio poäng = ett nytt nagellack. Så eftersom jag inte tränat så mycket det senaste halvåret har jag inte lyckats tjäna ihop så många nagellack. Ett i månaden kanske. Under- och överlack samt nagellacksborttagning ser jag som förbrukningsvaror så de räknas inte. Så 100-200 kronor kanske?

Dyraste lacket i din samling?
Chanel - Péridot. Det gick på 250 kronor.


Vilka är dina lemmings just nu?
Var tvungen att googla vad det här uttrycket innebär... Tydligen detta: "Having an uncontrollabe desire for a particular polish after seeing a picture of someone else wearing that color." Känner så jätteofta, men sedan glömmer av det. Men oftast är det indielack eller lite mer udda märken. Typ hela Muscle Cars-kollektionen från Darling Diva och ILNP's multichroma lack. Droooool!

Länkarna ovan = bildkällorna

Favoritfinish?
Har varit kär i vanliga cremelack ett bra tag nu. Bara en fin täckande färg utan konstigheter. Kan godkänna skimmer om det bara är en hint, som i OPI - You're Such A Budapest och China Glaze - Wanderlust. Annars superglittriga lack, gärna med prismatisk effekt. Så fint i solen.

Finish du bara inte klarar av?
Jag är rätt trött på vanliga metallic-finishar. Duo-chrome är fint, men plain metallic, speciellt frostiga (såna som lutar åt silver) tycker jag inte alls om. Exempel: Orly - Synchro och Orly - Peachy Parrot. Blä. Är inte heller något större fan av shattered-lack, ni vet såna som "spricker" då de torkar. Usch.

Vilka nagelvårdsprodukter klarar du dig inte utan?
Seche Vite! Ett överlack som gör naglarna superblanka och torkar skitfort. Sedan överväger jag inte ens att måla naglarna om jag är utan underlack, brukar köra på Essie's (har First Base atm).


Vilket lack pryder dina naglar just nu?
H&M - Pinkastic över OPI - Visions of Love (bilden ovan), nymålade för kvällen. Är inte så mycket för nail art just nu, men desto mer för layering.

Lista från Killer Colors



▾ Daniella 🌙 säger:

Har du tips på några stärkande lack? Mina naglar är så mjuka och spricker :( budget £25, cirka 280 svenska?

Svar: Jag har samma problem, har 2-3 naglar/hand som alltid skivar sig och går av. Är jättedålig på just nagelvård. Men jag vet att man ska undvika att ha naglarna i vatten (samt inte använda dem som verktyg). Sedan tycker jag att de håller bättre om de är målade. Om man inte orkar ha färgat nagellack så iaf ett genomskinligt/baslack (men även låta naglarna vila då och då). Har även börjat smörja naglarna med rapsolja (finns säkert bättre alternativ men jag tar det jag har hemma) varje kväll så ska se om det hjälper. Det baslack jag oftast använder SKA ha stärkande effekt och jag har lyckats spara ut mina naglar rätt bra då jag haft det: Essie Grow Stronger, kostar under 200-lappen om jag minns rätt. Så det är väl de tips jag har :)
Ida ☯ the sky under the sea

2015-06-06 ✖ 03:38:40
http://vapenbroder.blogg.se/
▾ Gosia säger:

Alltså, HUR får du dina nagelband att bli så snygga? Jag har svårt att få bort de helt från nagelytan :( Tips? haha

Svar: Haha snygga? Tycker de mest är fnasiga och torra :( Men... hm... Förut brukade jag peta ned dem med en orangepinne, men de senaste åren har jag inte gjort något alls. Då jag var i Thailand i vintras fick jag manikyr, och då blötte de upp fingrarna för att sedan klippa (med någon slags tång) bort all överflödig hud runt hela nageln (inklusive nagelbanden). Vet dock inte hur svårt det är att göra själv.
Ida ☯ the sky under the sea

2015-06-06 ✖ 14:19:48
http://gosias.blogg.se
▾ Julia Müller-Sandvik säger:

du är sååååå duktig!! Jag är sämst på lackade naglar, får tvångstankar och skrapar bort inom loppet av... ja, innan det hunnit torka i princip ;)

sv: Nu har jag lime i kylen, ska testa ;)

Svar: Tackar! Naaaj, vad drygt!
Ida ☯ the sky under the sea

2015-06-06 ✖ 15:47:27
http://lorissalovebomb.blogg.se/
▾ marina säger:

sv. Tack så mycket. :)
Oj, över hundra lack! Jag har inte ens 10, haha. :P

Svar: Yeah, det råkade spåra lite, hehe...
Ida ☯ the sky under the sea

2015-06-06 ✖ 16:04:04
http://marinapalme.blogg.se
▾ Twiggy Lundberg säger:

Härlig lista! :)

2015-06-06 ✖ 17:23:27
http://shadowoftheday.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
OBS! Om en inte har något snällt att säga är det bättre att hålla käften, puss.

Namn:
Stammis?

E-mail (bara jag ser):


URL (så att jag kan hälsa på hos dig):


Skriv en rad eller två...


Trackback