Att säga man

bakgrund / blommor

Jag har det senaste året lagt märke till att allt fler skriver 'en' istället för 'man'. Ni vet, som i "Man brukar ju göra så".
Jag har för mig att jag läste ett inlägg på något socialt medie skrivet av en feminist, som handlade om att hon bytte ut man mot en för att könsneutralisera, och för att man associerar till män. 
 
Efter det inlägget började jag lägga märke till att det var väldigt många som bytte ut man mot en. Även jag. Inte för att jag trodde det var något slags feministiskt statement, utan för att utmana mitt sätt att skriva. Jag visste ju hur ofta både jag själv och andra använde ordet 'man', och hur himla inbitet det är. Jag tycker fortfarande att det låter snyggare i de flesta fall. Försök att få uttrycket "Där ser man" låta snyggt utan ordet 'man'. LOL nej.
 
Numera använder jag alltså både 'man' och 'en' (men oftast man), men i första hand vill jag använda 'jag', 'du' eller 'de' osv. Mest för att jag avskyr statusarna på Facebook i stil med "Då har man satt hatten på hästen". Alltså man? Varför säga 'man' då du uppenbarligen menar dig själv?! DU har satt hatten på hästen! Tycker det kan liknas med ett annat irriterande fenomen: att tala i tredje person. Like, soooo annoying. 
 
Men att jag ens började reflektera över ordet 'man' från början var pga engelskan. De säger 'one' (one can't simply do that) eller 'you' (you just don't fart on your cat like that). Så varför skulle det inte funka med samma ord i svenskan? När jag tänker efter är det faktiskt den första kopplingen jag gjorde då jag såg folk använda 'en' istället för 'man'. Att de tog efter engelskan.
 
Men för att återkomma till man och en. Tycker att det är trevligt med könsneutrala alternativ (alltså folk som ba "det finns bara han och hon", bara inse att i vissa fall är det sjukt nödvändigt och behändigt med könsneutrala ord, ingen har liksom bett er avsäga ert kön för det). Men faktum är att jag alltid sett även ordet man som könsneutralt. För jag ser det som att man är en förkortning på människa, vilket både hon, han och hen är. Precis som med boken Of Mice And Men, den är på svenska översatt till Bland möss och människor. Titeln refererar alltså till människor, inte enbart män. Så även om jag tyckte att feministen jag nämnde högst upp hade en poäng, håller jag inte med henne. Att jag även gärna använder 'en' är för att det alltid är kul att utveckla sitt språk.



▾ PEACE REV säger:

ÅH! detta har jag inte hört! mkt intressant läsning och bra att du tagit upp det. Aldrig tänkt på det, gaah! >.< Jag lär nog inte byta ut man mot en, för som du skriver så låter det skumt i vissa sammanhang. Men att försöka byta ut man mot jag, du och bla bla bla, det ska jag försöka tänka på.

Det där är fan sant!

2015-06-26 ✖ 14:03:11
http://peacerev.com
▾ PEACE REV säger:

det där på slutet, då menar jag att det du skriver e sant. om det nu inte var tydligt vad jag menade :o

btw, för min del så är man typ allmänt. Liksom, "man ska inte slå åsnor med piska". för då passar inte du eller jag in. för då blir det som att man uppmanar sig sj eller den man talar med att inte slå en åsna. Det borde hittas på ett ord som är bättre än man och en. För en låter fult :o typ som hen. Hen är ett asbra ord. ett sådant ord borde man skaffa men till man

Svar: Haha jo, jag fattade ^^ - - - Jag håller med. Fast är det typ en text/tal som många kommer ta del av, kan det ändå funka med du. Tror det står du ist för man i min "att vänta barn"-bok t.ex., även fast det är allmänt/den är skriven till många. - - - Haha ja, du får säga till om du lyckas hitta ett bättre ord ;)
Ida ☯ the sky under the sea

2015-06-26 ✖ 14:06:35
http://peacerev.com
▾ Ylva säger:

Alltså, jag stör mig så sjukt mycket på folk som skriver "man" när de menar "jag".
"Man tycker ju att..."
"Man blir ju lite..."
Skriv JAG om du pratar om dina egna känslor, liksom.
Jag använder gärna "en" för att jag är trött på folk som använder "man" i fel sammanhang haha, inte bara för att "en" är könsneutralt.

Svar: Jo, precis så jag menar med "Då har man satt hatten på hästen", att hen borde skriva jag istället! Det blir så töntigt på nåt sätt annars...
Ida ☯ the sky under the sea

2015-07-02 ✖ 15:54:41
http://www.fames.se/resfeber

Lämna gärna en kommentar:
OBS! Om en inte har något snällt att säga är det bättre att hålla käften, puss.

Namn:
Stammis?

E-mail (bara jag ser):


URL (så att jag kan hälsa på hos dig):


Skriv en rad eller två...


Trackback