"Människor lever för att arbeta, inte arbetar för att leva"



@liaobitian för @klasshat någongång i våras

Alltså jag vill ju jobba (och plugga med för den delen) men jag hatar det faktum att det bara finns två alternativ i den här världen: att jobba eller att plugga för att jobba sen och allt annat är liksom oacceptabelt och ses ned på (+ att pengar är allt som betyder något).



▾ Ida säger:

Woooord. Tur det finns massa vettigt och inspirerande folk också och ju mer vi pratar om det vi gör desto "mer acceptabelt" blir det ju.
De som jag känner som är arbetslösa säger inte att de är det, utan istället: jag är på semester ;) Vi är ju ganska grundlurade i hela det här samhällssystemet. Fuck capitalism liksom.

Det jag tycker är spännande är att folk faktiskt har mindre och mindre pengar och är liksom faktiskt t.v.u.n.g.n.a att tänka på hur de hanterar pengar och letar alla möjliga miljövänliga lösningar på sin konsumtion och skit. Tror bara detta händer för sent, men en vet ju inte.

Svar: Kanske borde sagt så då jag var arbetslös. Hatade verkligen att svara på "Vad gör du i livet"-frågor... De gjorde mig sjukt obekväm. Att säga att jag är föräldraledig är inte alls lika jobbigt, men förmodligen för att det är mer acceptabelt. Tråkigt. Önskar att jag inte behövt skämmas och känna mig dålig över att vara arbetslös... - - - Jo, det är bra. Men jag tycker fortfarande folk överkonsumerar. Gäller mig själv med, även fast jag är långt ifrån värst. Den materiella lyckan har i alla fall börjat lämna mig då det kommer till många saker.
Ida ☯ the sky under the sea

2015-08-31 ✖ 20:31:33
http://idreaido.blogg.se/
▾ Dixi Wonderland säger:

Om man jobbar med något som man älskar så blir livet betydligt enklare. Jag har haft en massa olika anställningar men de var inte förrän som jag valde att satsa på mina sociala medier som jag verkligen utvecklats som person samt mår så otroligt bra! Jag älskar att blogga, fota och filma och det känns underbart att få jobba med det!

Svar: Jo så är det ju förstås! Då är ju jobbet liksom ens intresse också ^^
Ida ☯ the sky under the sea

2015-09-02 ✖ 15:47:59
http://dixiwonderland.com/
▾ Ida D säger:

Ja, supertråkigt :(

Ja, jag håller verkligen med. Tänkte ba för nån dag sen hur många onödiga industrier och branscher det finns.
Och sen när det tillverkas t.ex. "recycling" örhängen av kapsyler med nya metalldelar som nåt barn grävt fram så är det ju inte direkt mot en hållbarare framtid vi går mot.

Ja, det har börjat lätta för mig också, otroligt skönt. Nästa år kanske det mesta ryker.. får se hur det går.

Svar: Nä, då blir det ju "miljövänligt" på en människas bekostnad. Det är ju verkligen inte rättvist! - - - Har nog en himla bra bit kvar dock... Men det börjar väl vid medvetenhet.
Ida ☯ the sky under the sea

2015-09-17 ✖ 08:41:22
http://idreaido.blogg.se/
▾ Ida D säger:

Eller hur! Så sjukt.. Och det är ju ändå att konsumera i onödan.
--
Absolut, och det är många som inte ens når dit.

2015-09-21 ✖ 23:17:04
http://idreaido.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:
OBS! Om en inte har något snällt att säga är det bättre att hålla käften, puss.

Namn:
Stammis?

E-mail (bara jag ser):


URL (så att jag kan hälsa på hos dig):


Skriv en rad eller två...


Trackback