DIY julkalender


Väldigt ofta får jag avstå från saker jag vill ha. Såhär i juletider kan det handla om julkalendrar med Lego eller nagellack (den från Ciaté OMG). Och då kan man lösa det genom att endera lägga sig och grina eller helt enkelt pyssla ihop en egen kalender. Jag valde det senare, and I'll show you how it's done.

 
Här ser ni en ram, kartong, vitt papper, svart papper, glitterpapper, snöre, washitejp, omslagspapper, pennor och en katt. Katten är endast ivägen, så den kan ni skippa.

 
1. Eftersom jag gör kalendern i en ram börjar jag med att göra ett nytt bakstycke till den av kartong.
2. Klipp fyra lika långa bitar av ett snöre.
3. Lägg snörena parallelt över bakstycket och fäst dem med tejp på baksidan. Tänk på att det ska hålla för att hänga små paket i dem.
4. Sätt fast bakstycket i ramen.
 
Om man vill kan man göra kalendern direkt på väggen. Eller i ett träd. Whatever you like.
 

Gör 24 stycken presentpåsar s å h ä r . Jag använde omslagspapper. Den 24:e påsen fick bli lite större (because julafton that's why). Råkade göra de resterande 23 lite för små (ca 11x14 cm ovikta) men det funkade som tur var ändå. Yay.


1. Gör en mall till varje siffra och klipp ut. Jag ville ha nummer 24 större, därav dubbletter av 2 och 4.
Typsnittet jag använde heter Bebas Neue.
2. Lägg mallarna spegelvända på baksidan av det papper du tänker använda (detta glittriga finns på Panduro) och rita ut så många du behöver av varje siffra. Det kommer t.ex. behövas 13 stycken ettor.
3. Skär eller klipp ut siffrorna. Vill man ha en ram runt siffrorna är det bara att klistra fast dem på ett papper och sedan klippa ut med marginal.
4. En rund bakgrund gör man enkelt med ett vanligt dryckesglas som mall.
 
 
... Eller varför inte mysiga, juliga eller vintriga saker att göra varje dag. Jag fyllde mina med två choklad-ish godisar (en till Kim och en till mig) samt en lapp med något vi ska göra den dagen. Klä julgranen, spela tv-spel, julbaka, ta en kvällspromenad, se en julig film, dricka varm choklad... Bara fantasin sätter stopp. Det gjorde min, så jag fyllde ut några dagar med kärleksfyllda quotes, hehehe.
 

Häng upp paketen med t.ex. washitejp (finns på bl.a. Panduro och Lagerhaus). Se till att fästa bra, annars finns det risk att de faller ner. Det hände mig nämligen, så nu har jag även häftat fast påsarna.



▾ emelie. säger:

så fyndigt! :D skitcoolt! :)

Svar: Tack!
Ida ☯ the sky under the sea

2014-11-30 ✖ 10:31:41
http://nightfury.blogg.se
▾ Henrietta Nylund säger:

Åh vad fin den blev! :D

Svar: Tack!
Ida ☯ the sky under the sea

2014-11-30 ✖ 16:47:37
http://ettass.blogg.se/
▾ Amanda♥ säger:

Åh vad fint! :)

2014-11-30 ✖ 20:10:35
http://amandaforsman.blo.gg
▾ Julia säger:

kul grej! :D

2014-12-01 ✖ 16:48:07
http://jjuliees.blogg.se/
▾ Julia Müller-Sandvik säger:

så duktig du är :D :D

Svar: Tackar!!
Ida ☯ the sky under the sea

2014-12-01 ✖ 18:56:18
http://lorissalovebomb.blogg.se/
▾ Ida säger:

Naj, superfin ju!

Svar: Tack! Den var kul att göra :)
Ida ☯ the sky under the sea

2014-12-01 ✖ 19:11:09
http://idreaido.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:
OBS! Om en inte har något snällt att säga är det bättre att hålla käften, puss.

Namn:
Stammis?

E-mail (bara jag ser):


URL (så att jag kan hälsa på hos dig):


Skriv en rad eller två...


Trackback