Är detta porr?


Tänkte dela med mig av dagens inlägg i Bloggutmaning365. Publicerar ju inte de inläggen här, utan i en underblogg. Denna vecka är temat Sociala medier, och dagens fråga lyder:
 
027. Är du noga med vad för slags bilder och information du delar med dig av (och inte) på sociala medier?
På Facebook är jag det. Är inte så aktiv där, men då jag vill få ut något personligt brukar jag använda mig av rader ur låttexter. Vill inte outa mig konkret där helt enkelt. Och då jag ska välja profilbild är jag mer noga för vilken bild jag väljer, än till exempel här på bloggen.

Sedan finns det vissa event jag skulle vara försiktig med att lägga upp bilder från. Begravningar till exempel, sjukhus, personer jag inte känner så väl, barn. Så ja, det finns en del bilder jag inte vill publicera, men då gäller det oftast av respekt för andra. Jag minns att mamma inte ville att jag visade bilder av julbordet, på den tiden jag använde Bilddagboken. Fattade inte vad som var fel med att visa vår mat, haha. Raderade i alla fall direkt. Handlar det om mig själv och det som är mitt är jag inte däremot så strikt.

Jag har inga problem med nakenhet, det är skillnad på porr och ett fint foto. Ibland är foton till för att visa upp något, ibland är det bara en form av konst. Ibland verkar det mer okej att visa bilder på sig själv i bikini bara för att man står på en strand, men skulle det vara underkläder i sitt eget hem så reagerar folk. I don't bother. Det beror mer på vad det är för slags bild än motivet tycker jag.
Är min valda bild provocerande? Är det porr, eller bara ett fint/fult foto?

På bloggen tillåter jag mig att ha mer frihet än på Facebook. Jag kan skriva personliga saker. Jag berättar det jag känner för. Tycker om att skriva, och det fina med språket är att man kan berätta samma sak på flera olika sätt. Oftast undviker jag att berätta personliga saker i detalj, ibland döljer jag ett budskap i diktliknande texter.

En sak jag aktar mig för är att uttrycka mig kränkande, vilket socialt media jag än befinner mig på. Det är okej att ha åsikter, men det är aldrig okej att mobba, vara rasistisk, homofobisk eller att bara allmänt bete sig som ett äckel.

Men. Nu har jag inte någon särkilt stor blogg. Mellan 20 och 50 läsare dagligen. Hade min blogg varit mycket större är jag ganska säker på att jag hade varit mycket mer noga med vad som publiceras och ej. Fast som Liie skrev, man vet aldrig vilka som snokar runt på ens sidor. Och de gäller vare sig man har många läsare eller bara några få.



▾ Daniella 🌙 säger:

alltså, inte porr, nej. men hade du haft tex en hästblogg hade det kanske inte varit passande,men nu är det ju inte det :P

Svar: Haha true. Om man inte har en häst- och nakenblogg. Skumt. Sedan finns det ju inga bevis på att det faktiskt är jag på bilden. c:
Ida ☯ the sky under the sea

2014-01-27 ✖ 22:39:16
http://vapenbroder.blogg.se/
▾ FrökenTV, bloggen om tv och film säger:

jag tycker inte att den är provocerande alla fall och inte porr mer som ett konstvärk, höhö ;).

Dessutom är det DIN blogg så att du ska kunna vara fri och skriva eller visa vad du vill borde vara en självklarhet :).

Svar: Håller med :)
Ida ☯ the sky under the sea

2014-01-28 ✖ 00:04:08
http://efji.blogg.se/
▾ mary säger:

sv: eller hur :D världens bästa hund är hon :)

2014-01-28 ✖ 13:16:18
http://maryphoto.blogg.se
▾ lindall säger:

intressant inlägg

2014-01-28 ✖ 15:35:59
http://www.nattstad.se/Lindalinnros
▾ milina.blogg.se säger:

bra inlägg :)

Svar: Tack!
Ida ☯ the sky under the sea

2014-01-28 ✖ 16:04:20
http://milina.blogg.se/
▾ Cindy säger:

Bra skrivit! Får mig att tänka på det senaste inlägget jag gjorde kanske inte var så bra gjort.. Men ibland måste man få sin ilska på något sätt, men tur att min blogg inte heller är stor! (:

Nej tycker inte din bild är porr men jag hade nog inte lagt upp en sådan bild på mig själv någonstans (: Men den var i alla fall konstnärligt (:

Btw, jättefin design, passar jättebra med mina bilder

Svar: Jag tycker att det är upp till var och en vad man väljer att blogga och inte. Om man är arg/ledsen/sur är det klart man få skriva det om man vill, eller välja att hålla det utanför internet om man vill det. Det beror ju helt på blogg/person.Men det är bra att ha i bakhuvudet att vem som helst kan läsa :)
Ida ☯ the sky under the sea

2014-01-28 ✖ 18:52:57
http://ciiinddynhaaam.blogg.se
▾ AW - Fotograf säger:

Ja otroligt. Jag har många favoriter, fäster mig ofta vid personer i serier och filmer :) Snart är de dags för säsong 4, och man kan ju inte längta mer, jag vill läsa böckerna men kommer att undvika det eftersom att jag vill bli surprisad :)

2014-01-28 ✖ 19:03:24
http://megapixeln.se
▾ LORISSA LOVEBOMB säger:

sv: Själv är jag ju faktiskt lärare :) Men jag skriver ändå. Utom om jag gjort något som jag tycker är pinsamt eller hemligt, typ bråkat med maken eller blivit berusad.

2014-01-28 ✖ 19:23:11
http://lorissalovebomb.se

Lämna gärna en kommentar:
OBS! Om en inte har något snällt att säga är det bättre att hålla käften, puss.

Namn:
Stammis?

E-mail (bara jag ser):


URL (så att jag kan hälsa på hos dig):


Skriv en rad eller två...


Trackback