Jag och julen

 
En jullista (hittad hos Milina) eftersom ingen vill höra om hur trött jag är eller andra ospännande fredagshistorier.

Hur firade du jul 2013?
S å h ä r. Eftermiddagen med min familj, och resten av kvällen med Kims familj. Tror Kim och jag åt hamburgare med strips istället för julbord, haha.
 
Vilken är din bästa julklapp du någonsin fått? 
Förmodligen någon riktigt eftertraktad leksak som liten. Det är lite som slår lyckan hos ett barn då hen får något hen verkligen vill ha. För mig var det nog Björnes Magasin-Björne då jag var två eller tre. Bästa. Nallen. Ever.
Är förövrigt väldigt, väldigt glad över Iittala-glasen jag fick förra julen också, samt SodaStreamern och Margerethe-skålarna från Rosti Mepal som jag fick tillsammans med Kim. #medriskattlåtasomenmärkesböhg
 
Vilken är den konstigaste julklappen du fått? 
Något jag fortfarande inte vet vad det var. Kommer nog aldrig få veta. Helt lost. Den / det var i alla fall av plast och randig i en jätteful färgkombination.
 
Vilken är den bästa julklappen du gett bort? 
Mammas katt! Hon fick lilla Alfons som en tidig julklapp nu i november. Hon är jätteglad.
 
Vilken är din mest minnesvärda julafton? 
Jag minns att jag älskade julafton 2006. Bästa julen på länge, sa jag. Jag var 14 och vi firade hos mormor. Jag tror det var sista gången vi var där faktskt, nu bor hon på ålderdomshem och firar inte mes oss längre. Men julafton kommer aldrig bli så magisk som då en var barn.
 
Vilken jultradition är viktigast för dig? 
Att träffa familjen och ge bort julklappar. I år kommer jag inte träffa min familj på själva julafton, men jag ska se till att träffa dem innan.
 
Hur lärde du dig att tomten inte finns? 
Jag kan inte minnas att jag någonsin trott på tomten, åtminstone inte de som kom hem till oss. Jag visste att de var på låtsas, men jag tyckte det var kul ändå.
 
Hur ska du fira jul 2014? 
Den 21:a ska jag till mamma, där min bror även kommer vara. Vi kommer ha en mini-jul, byta några julklappar, kanske fika samt lämna katterna, för dagen därpå åker jag och Kim till Thailand. Vi kommer fira jul i Bangkok och, eh, ja, det känns väldigt spännande. Dels för att jag aldrig varit i Asien och dels för att det blir första gången julafton firas utan Kalle Anka, min familj, julbord och kallt väder.
 
Vad önskar du dig i julklapp i år? 
Kan jag få en trisslott med en vinst som ger mig en relativt stabil inkomst? Inte? Jag vill ha doftljus, kläder från Drop Dead, denna springform, en prenumetion på ELLE Decoration och Linda Lomelinos bakböcker.
 
Finns det något du inte tycker om med julen? 
Jag blir ledsen för de som känner att julen är en stress (det är fel, julen ska vara mysig), de som kanske inte klarar sig och mår dåligt för att de inte kan fira "som alla andra" samt de som tvingas fira ensamma mot sin vilja. Eller för de barn som förknippar julen med "Tiden för extra fulla och drogade föräldrar är här".
 
Har du ett nyårslöfte 2015? 
Nej, men jag har en stor önskan som jag tyvärr inte vill yttra mig om ännu ♥
 
En favoritjulfilm? 
Det finns inte så många julfilmer jag gillar. De två första Harry Potter-filmerna är ultimata att se på julen.
 
Öppnar ni julklapparna på morgonen eller på kvällen? 
Kvällen. Förut då klapparna var fler kunde vi öppna en på morgonen. Förra året bytte Kim och jag varsin julklapp på morgonen också, men resten sparar jag gärna till kvällen.
 
Pepparkakor eller lussebullar?
Lussebullar. Älskar saffran.
 
Köttbullar eller prinskorv?
Prinskorv. Jag älskar mammas köttbullar men de brukar vara så torra på julafton. Tyvärr.
 
Ge eller få julklappar? 
Ge, om man hittar något som känns rätt. Hatar att tvinga fram presenter. Då blir det bara ett jobbigt måste.
 
När vill du att första snön ska falla? 
Mellan Lucia och den 20:e.
 
När tycker du att det är dags att julpynta? 
Första advent. Granen åkte fram dagen därpå i år.
 
Kan du komma på något negativt med julen? 
Konsumtionshetsen och stressen (som förmdoligen alldeles för många råkar ut för, snälla, chilla).
 
Vad är viktigast på julen? 
Mysbelysning, kramar och gott godis.



▾ ♫♪ sandra säger:

kul att läsa :)

2014-12-12 ✖ 22:35:52
http://www.sandramusic.spotlife.se
▾ ♫♪ sandra säger:

- men gulle! finns massor av sätt att bidra, det ska gå att önska låt till programmet via kort har jag för mig iallafall :)

Svar: Får testa det :) Synd att jag inte kunde stödja din insamling.
Ida ☯ the sky under the sea

2014-12-13 ✖ 11:33:52
http://www.sandramusic.spotlife.se
▾ natalia säger:

Kul att läsa :D

2014-12-13 ✖ 21:56:08
http://nattis98.bloggplatsen.se/
▾ Linda säger:

roligt att läsa

2014-12-13 ✖ 22:24:39
http://www.nouw.com/LindaLinnros
▾ ebba säger:

så fint halsband!

svar: åh tack så mycket :)
ha en toppen söndag! kram <3

Svar: Det är ett Make your own ^^
Ida ☯ the sky under the sea

2014-12-14 ✖ 10:18:07
http://ebbafrida.for.me
▾ Sanna Preifelt - JULKALENDER ❤ säger:

Åh, jag älskar julen och denna lista var riktigt bra tkr jag :) Kul svar hihi :) Och halsbandet är superfint!

2014-12-14 ✖ 10:44:04
http://sannasrum.se
▾ milina.blogg.se säger:

Kul att du också gjorde listan! :)

2014-12-14 ✖ 11:47:36
http://milina.blogg.se/
▾ Ida Lindborg ♡ säger:

himla kul lista och att läsa!! :D

SV: åååh, ellerhur?? Jag känner samma sak. Det är sjukt hur tiden går!? tycker dock det är bra nu för är taggad på ett nytt år! :D

2014-12-14 ✖ 19:59:52
http://youknowiidaa.blogg.se/
▾ Celine säger:

Älskar listan! Snygga naglar på bilden också!

Svar: Tack! Funderar på att göra ett eget inlägg om naglarna (men kassa bilder gör att jag tvekar) :)
Ida ☯ the sky under the sea

2014-12-14 ✖ 23:30:31
http://celinelf.se

Lämna gärna en kommentar:
OBS! Om en inte har något snällt att säga är det bättre att hålla käften, puss.

Namn:
Stammis?

E-mail (bara jag ser):


URL (så att jag kan hälsa på hos dig):


Skriv en rad eller två...


Trackback